6 – 8 iunie 2022 Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in limba romana — proba A


6 – 8 iunie 2022 Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orala in limba romana — proba A

Începând cu 6 iunie 2022, sălile claselor se vor deschide pentru a primi candidații seriei curente de bacalaureat. Sesiunea 2022 începe examenul de bacalaureat cu Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română - proba A, care va dura până pe data de 8 iunie. Urmând Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă (8-9 iunie), iar în 9-10 iunie Evaluarea competențelor digitale și Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională (13-15 iunie). Spre sfârșitul lunii, elevii vor începe prima proba scrisă, Proba E.a) - Limba și literatura română (20 iunie 2022).

Afișarea primelor rezultate va avea loc pe 27 iunie.

 Examenul national de bacalaureat 2022 Metodologie - Programe - Calendar

 

calendar-bac-2022-img.jpg

.Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orala in limba romana — proba A.

 

Proba orală a examenului de Bacalaureat la limba română presupune evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română. Mai exact, va trebui să dovedești cât de bine știi să te exprimi în limba română. Nu trebuie să îți faci probleme din cauza acestui examen întrucât el este unul simplu, iar nota presupune un calificativ (mediu, avansat sau experimentat) care nu îți va afecta nota finală de la examen.

Proba orală a examenului de Bacalaureat la limba română este importantă deoarece fără aceasta probă susținută, NU poți susține probele scrise ale examenului de Bacalaureat!

 

"Cel puţin la probele orale ar trebui să treacă toţi. Nu li se cere un răspuns perfect, contează cum comunică cu cei din comisie, chiar dacă nu sunt neapărat pe subiect" spune Nicoleta Crânganu, profesoară de lb. română.

 

Dacă te întrebi Cum să te îmbraci pentru proba orală a examenului de bacalaureat citește acest articol:

Hainele îi pot ajuta pe elevi să facă o primă impresie bună, dar pentru a trece proba cu brio, trebuie să dea dovadă că pot vorbi liber, pe orice subiect. "Au ciornă ca să îşi noteze câteva idei, nu să turuie tot de pe foaie. Trebuie să aibă contact vizual cu cei din comisie. Dacă se poate să şi zâmbească, doar nu vin la tăiere", recomandă aceeaşi profesoară.

 

Atenție! Examenul pentru susținerea competențelor lingvistice se desfășoară oral, presupunând un dialog între examinat și examinator, așadar, fii atent la elementele de conduită, ținută, gestică, mimică și tonul vocii (elemente paraverbale și nonverbale).

 

Cuprins:

Cum se desfășoară proba orală la examenul de Bacalaureat?

 

Aspecte teoretice:

Subiectul I   

a) Înțelegerea unui text la prima vedere

 

b) Stilurile funcționale ale limbii române:

A. Textul nonliterar:

B. Textul literar:

 

C: Textul de frontieră (memorialistic)

 

Elementele situației de comunicare: Emițătorul, Receptorul, Mesajul, Codul, Contextul, Canalul  

 

 

Subiectul al II-lea Textul argumentativ - Structura textului argumentativ

 

SUGESTII de răspunsuri:

⇒ Subiectul I,

⇒ Subiectul al II-lea

 

MODELE DE TESTE PENTRU PROBA ORALĂ:

Modelul nr. 1 (Marin Preda ,,Viața ca o pradă”)

Modelul nr. 2 Articolul 7-9 (Convenția pentru apărarea Drepturilor Omului și a Libertăților fundamentale)

Modelul nr. 3 (Nicolae Manolescu , Posibil decalog pentru critica literară  în ,,România literară” nr.18/2003)

Modelul nr. 4 (Octavian Paler – Avem timp)

Modelul nr. 5 (Mateiu Caragiale, Craii de Curtea-Veche)

Modelul nr. 6 (Max Blecher - Întâmplări din irealitatea imediată)

Modelul nr. 7 (Marin Preda ,Viața ca o pradă)

Modelul nr. 8 (Gabriel Liiceanu, Dans cu o carte, în ,,România literară” nr.17,3 mai, 2000, publicat ulterior în volumul ,,Declarație de iubire”)

Modelul nr. 9 (Adrian Marino, Hermeneutica lui Mircea Eliade)

Modelul nr.10 (Liviu Rebreanu, Mărturisiri)

Modelul nr.11 (Va dispărea calota glaciară arctică până în anul 2015?, în revista ,Terra Magazin)

Modelul nr.12 (Eugen Coșeriu, Introducere în lingvistică)

Modelul nr.13 (Vera Malaev, Recviem pentru Maria)

Modelul nr.14 (Lucian Blaga, Hronicul și cântecul vârstelor)

Modelul nr.15 (Liviu Rebreanu, Adam și Eva)

Modelul nr.16 (Mihai Eminescu, Scrisori către Veronica Micle)

Modelul nr.17 (Rodica Grigore, Retorica măștilor în proza interbelică românească)

Modelul nr.18 ARTICOLUL 10 Libertatea de exprimare

Modelul nr.19 (Neagu Djuvara, O scurtă istorie a românilor povestită celor tineri)

Modelul nr.20 (Andrei Pleșu, Minima moralia)

 

Sugestii de rezolvare:

 

 

 

CUM SE DESFĂȘOARĂ PROBA ORALĂ LA EXAMENUL DE BACALAUREAT?

 

  •  extragi un bilet și citești textul de pe biletul extras în fața comisiei

Pentru început va trebui să extragi un bilet, iar apoi să răspunzi la câteva cerințe. Prima dintre ele presupune citirea textului de pe biletul extras, odată ce ai ajuns în fața comisiei.

 

  • Următoarea cerință este compusă din trei subpuncte, iar sarcinile pe care le poți primi aici sunt variate.

 

Spre exemplu, ți se poate cere identificarea tipului de text narativ, a receptorului sau a stilului funcțional. Ultima cerință are în vedere exprimarea unei opinii în legătură cu tema textului. Pentru elaborarea răspunsurilor și prezentarea lor în fața profesorilor examinatori vei avea la dispoziție aproximativ 30 de minute. 

Este important să te familiarizezi cu modele de subiecte pentru proba orala. Mai jos îți prezentăm o serie de modele de subiecte pentru proba orală împreună cu modele de rezolvări

 

  • Examenul de limba română, proba orală, presupune înțelegerea unui text la prima vedere, literar sau nonliterar, iar pe baza acestuia va trebui să răspunzi la trei cerințe

 

MODEL DE BILET:

model-de-subiecte-romana-oral-probaA.jpg

 

 

Competențe vizate
În cadrul probei A, se evaluează următoarele competențe:
  • Îelegerea textului 
  • Exprimarea și argumentarea unui punct de vedere;
  • Organizarea discursului;
  • Adaptarea la situația de comunicare;
  • Utilizarea limbii literare!
 
Nivelurile de competență sunt descrise in grilă (imaginea de mai jos), prin descriptori calitativi,organizații in mod progresiv, care permit evaluarea globală, adecvată scopului evaluării competențelor lingvistice:
 
Nivelurile de competență obținute pot fi în funcție de răspunsul tău astfel:
  • Utilizator mediu
  • Utilizator avansat
  • Utilizator experimentat

 

grila-descriptorilor-competente-comunicare-orala-limba-romana-si-limba-materna.jpg

 

Competențe vizate

În cadrul probei A, se evaluează următoarele competențe:

      • Înțelegerea textului;
      • Exprimarea și argumentarea unui punct de vedere;
      • Organizarea discursului;
      • Adaptarea la situația de comunicare;
      • Utilizarea limbii literare.

Nivelurile de competență sunt descrise în grilă (tabelul de mai sus), prin descriptori calitativi, organizații în mod progresiv, care permit evaluarea globală, adecvată scopului evaluării competențelor lingvistice.

 

 

ASPECTE TEORETICE

 

Subiectul I - am dedicat o pagină întreagă acestui subiect, îl poți vedea la adresa: https://www.ebacalaureat.ro/c/tot-ce-trebuie-sa-stii-la-proba-orala-bac-romana-evaluarea-competentelor-lingvistice-de-comunicare-orala-in-limba-romana-aspecte-teoretice-si-modele-de-subiecte-solutii-si-rezolvari/1897

 

 

Ce mai trebuie sa știi?

 
 

 

Limba română: Teorie pentru rezolvarea subiectelor de bac:

Proba orală de competențe: Tot ce trebuie sa stii la Proba orala BAC Romana Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in limba romana. Aspecte teoretice si Modele de subiecte Solutii si Rezolvari 

 

Proba scrisă: Tot ce trebuie sa stii pentru a rezolva subiectul I și II din cadrul examenului de bacalaureat la limba si literatura romană:

 

OBS:

*Dacă esti un creator de conținut pe nișa bacalaureat iar siteul ebacalaureat.ro te inspira/ ajută în selectarea informațiilor te rugăm să specifici sursa

*am început să actualizăm conținutul, dacă ai completări/ observații nu ezita să ne scri pe una dintre paginile de socializare (FaceBookInstagramDiscord sau e-mail).

Ultimele Articole