- Cum se argumenteaza un punct de vedere
- Etapele argumentatării
- Argumentarea unei opinii personale pornind de la un text nonliterar la prima vedere Exemple de argumentări
- Exemplul 1 model argumentarea unei opinii personale
- Argumentarea pro
- Argumentarea contra
- Exemplul 2 model argumentarea unei opinii personale
- Exemplul 3 model argumentarea unei opinii personale
-
Repere pentru redactarea textului de tip argumentativ în 5 pași simpli
-
Conectorii ce permit redactarea corectă a textului argumentativ
- Textul argumentativ - schemă -
*Update, iunie 2021!
CUM SE ARGUMENTEAZĂ UN PUNCT DE VEDERE
Definiţie: argumentarea este un demers prin care justificăm o afirmaţie pe care o facem, încercând să convingem că avem dreptate, un mijloc prin care susţinem sau demonstrăm un punct de vedere. Este procesul de justificare logică a unei opinii pe care vrem să o susţinem.
a argumenta - a susţine - a dovedi - a întări |
Argumentarea se face în scopul de a-i convinge pe partenerii de comunicare de justeţea opiniei exprimate.
Scopul textului argumentativ: a convinge/ a persuada.
Argumentul este suma aserţiunilor pro/ contra, aserţiuni care produc temeiuri pentru susţinerea unei concluzii, Notă!
1. Aserţiune (teza. - ideea pe care o demonstrăm): Exprimarea unei opinii nesusţinută de temei, adevărul unei aserţiuni se probează prin examinarea dovezilor şi a temeiurilor care pot fi aduse pro/ contra ei.
2. Premise: temeiuri aduse pentru a susţine concluzia.
3. Concluzia: este o propoziţie declarativă cu valoare de adevăr.
Fiecare element al concluziei trebuie susţinut de premise.
În formularea argumentelor şi a concluziilor se utilizează diverse cuvinte persuasive: în mod sigur, evident, clar, prin urmare, deci, greşit etc.
ETAPELE ARGUMENTĂRII:
1. Formularea tezei: formularea unei opinii despre un text, o idee, o situaţie etc.
2. Argumentul (argumentele): argumentarea propriu-zisă (care poate cuprinde argumente pro sau contra ipotezei enunţate). Argumentul se formulează în termeni de: cred că, mă interesează să citesc (să văd filmul) pentru că..., îmi place deoarece..., se înscrie în sfera preocupărilor mele dat fiind că..., îmi stârneşte curiozitatea etc.
Argumentele trebuie formulate clar şi concis, ordonate logic, de la cele mai „slabe" spre cele mai „tari". Este bine să punctaţi argumentele prin formulări pregnante, care au rolul de a anunţa că urmează ceva important, solicitând în acest fel atenţia auditoriului: pentru că, faptul se explică prin, de exemplu, la fel ca, spre deosebire de, în primul rând, nu în ultimul rănd, în concluzie etc.
3. Dovezi:
- fapte, întâmplări care aparţin experienţei personale;
- opinii de autoritate (ex.: înţelepciunea populară consideră că..., Constituţia susţine că...);
- comparaţii care să scoată în evidenţă ideea susţinută;
- exemple din textul suport, în cazul în care există.
4. Concluzia presupune o frază în care:
- se reia teza şi se motivează prin dovezile date la punctul anterior;
- se reia, într-un mod nuanţat, formularea ipotezei, dacă argumentarea a demonstrat ipoteza, sau
- se contrazice ipoteza, în cazul în care argumentarea a demontat ipoteza respectivă.
EXPRIMAREA LEGĂTURILOR LOGICE ÎNTRE IDEI
Tip de raţionament
Enumerare - tip de raţionament folosit în numirea argumentelor.
Operator specific
în primul rând, în al doilea rănd, în continuare, în sfârşit
Adunare- tip de raţionament folosit în numirea argumentelor, dar şi în susţinerea acestora prin dovezi.
în plus, încă, în afară de, pe lângă
Explicare- tip de raţionament folosit în susţinerea argumentelor cu dovezi şi exemplificarea dovezilor.
explicarea cauzelor: fiindcă, datorită, pentru că; explicarea consecinţelor: deoarece, din cauză că, în consecinţă, prin urmare
Alternativă - tip de raţionament folosit în producerea de contraargumente.
sau... sau..., fie... fie..., pe de-o parte... pe de altă parte...
Comparaţie- tip de raţionament folosit în susţinerea dovezilor şi exemplificarea lor: cum, ca şi cum, de parcă, la fel ca, diferit de
Opoziţie sau restricţie- tip de raţionament folosit în producerea contraargumentelor: din contră, totuşi, deşi, este contrar cu...
Sinteză şi final - tip de raţionament folosit în finalizarea discursului.
în concluzie, rezumând, în final, pentru a concluziona, în consecinţă, rezultă că, în consecinţă
ARGUMENTAREA UNEI OPINII PERSONALE, PORNIND DE LA UN TEXT NONLITERAR LA PRIMA VEDERE
MODEL ARGUMENTAREA UNEI OPINII PERSONALE, PORNIND DE LA UN TEXT NONLITERAR LA PRIMA VEDERE
Aplicaţia 1.
I. Dincolo de pod, România, 1975, dramă. Adaptare după romanul Mara de Ioan Slavici. Regie: Mircea Veroiu. Cu: Leopoldina Bălănuţă, Florin Zamfirescu, Mircea Albulescu. Distribuţia, impecabil alcătuită şi condusă, prilejuieşte unor excelenţi actori veritabile bijuterii interpretative chiar în roluri miniaturale: Irina Petrescu, interiorizată şi cerebrală, Florina Cercel, frumoasă, Ion Caramitru, în cea mai cizelată compoziţie a lui.
II. Godzila, Japonia, 1954, film SF. Regie: Inoshiro Honda. Cu: Momoko Kochi, Akira Takarada. Filmul este o modalitate de a resuscita, printr-un scenariu realizat după schema filmelor cu King Kong, dragonii din vechile legende. Efectele speciale par acum de o naivitate teribilă, dar aceasta nu scade farmecul filmului de groază.
(revista Şapte seri)
Motivează interesul/ dezinteresul tău de a viziona unul dintre cele două filme, utilizând numai informaţiile oferite în textele date.
Răspuns (varianta II - argumentarea contra):
Dovezi:
|
Aplicaţia 2.
Art. 4. - (1) învăţământul are ca finalitate formarea personalităţii umane, prin:
a) însuşirea cunoştinţelor ştiinţifice, a valorilor culturii naţionale şi universale;
b) formarea capacităţilor intelectuale, a disponibilităţilor afective şi a abilităţilor practice prin asimilarea de cunoştinţe umaniste, ştiinţifice, tehnice şi estetice;
c) asimilarea tehnicilor de muncă intelectuală, necesare instruirii şi autoinstruirii pe durata întregii vieţi;
d) educarea în spiritul respectării drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, al demnităţii şi al toleranţei, al schimbului liber de opinii;
e) cultivarea sensibilităţii faţă de problematica umană, faţă de valorile moral-civice, a respectului pentru natură şi mediul înconjurător;
f) dezvoltarea armonioasă a individului, prin educaţie fizică, educaţie igienico-sanitară şi practicarea sportului;
g) profesionalizarea tinerei generaţii pentru desfăşurarea unor activităţi utile, producătoare de bunuri materiale şi spirituale.
(Legea învăţământului)
Exprimă-ţi opinia despre importanţa uneia dintre finalităţile învăţământului, în formarea personalităţii umane.
Răspuns:
De asemenea, putem aduce dovezi din domeniul medical, ca susţine că practicarea sportului produce anumite reacţii, efecte în organism care întreţin sau optimizează activitatea intelectuală (de exemplu, oxignarea creierului etc.) (exemplu preluat din studii de specialitate).
|
Exemplul 3.
La nivel uman nu există Viaţă fără Cuvânt şi Cuvânt fără Viaţă Cuvântul nu e doar semnul unui sens: e viaţa unui adevăr. El dispune de o energie autonomă, activă independent de fiinţa lui filologică, de „semnificaţia” lui. Fără această energie eficace, lirica lumii - spre a lua un singur exemplu - n-ar fi decât un deşert îngheţat, un ţinut al strictei informaţii, al enunţului alb.[..,] Forţa cuvântului e mai largă decât valoarea lui lingvistică: cuvântul nu e doar semnificativ, ci edificator şi fortifiant; el poate comunica incomu-nicabilul, fapt rareori luat în seamă de cercetările curente, dar trăit de scriitorii dintotdeauna şi de pretutindeni.
(Andrei Pleşu, Limba păsărilor)
Cerinţă:
Exprimă-ţi opinia despre afirmaţia: „cuvântul [...] poate comunica incomu-nicabilul, fapt rareori luat în seamă de cercetările curente, dar trăit de scriitorii dintotdeauna şi de pretutindeni'''.
Răspuns:
|
Repere pentru redactarea textului de tip argumentativ în 5 pași simpli:
3 · Caută argumentele convingătoare pentru a-ţi susţine opinia exprimată anterior! Fiecărui argument asociază-i, într-un alineat distinct, în mod gradat (de la cel mai puţin la cel mai convingător argument), un exemplu potrivit prin care să valorifici experienţa ta existenţială sau culturală! Utilizează corect conectorii logici!
4 · Nu te abate de la tema propusă! Formulează corespunzător o concluzie pertinentă!
5· Respectă normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie şi de punctuaţie) şi limitele de spaţiu indicate!
Recunoașterea textului argumentativ
O argumentație trebuie să aibă o ipoteză (o idee de bază), argumentul/ argumentele și exemplul/ exemplele.
Un text argumentativ se recunoaște după prezența indicatorilor de argumentare: pentru că, deoarece, de aceea, întrucât, deci, așadar, care introduc argumentele, dacă și numai dacă, prin care prin care se introduc argumente restrictive, în primul rând, în al doilea rând care introduc argumentele într-o ordine agreată de emițător (ordinea logică), în concluzie, nu poate, nu trebuie, care introduc concluziile.
De reținut! Un text nu este argumentativ dacă:
- propoziția care exprimă ideea de bază nu este urmată de alte informații din text;
- nu este identificabilă propoziția cu rol de concluzie;
- argumentația are o ipoteză, argumentul sau argumentele care susțin ipoteza, dovada sau dovezile și exemplul sau exemplele care susțin argumentul/ argumentele și apoi se trage concluzia. Argumentarea se poate face fie formulând mai întâi argumentul care urmează să fie susținut de exemple și dovezi, fie formulând exemplele care apoi sunt circumscrise în argument.
Conectorii ce permit redactarea corectă a textului argumentativ:
Paragraful discursiv |
Conectori/modalizatori specifici |
IPOTEZA |
Indici ai subiectivităţii evaluative: |
|
(Eu) consider că... |
|
Sunt de părere că... |
|
Mi se pare că... |
|
Cred că... |
|
În ceea ce mă priveşte,... |
|
În opinia mea, ... |
|
După părerea mea,... |
|
Din punctul meu de vedere,... |
ARGUMENTAREA/ |
Indici progresivi: |
CONTRAARGUMENTAREA |
Un prim argument< Un alt argument |
|
În primul rând,< În al doilea rând,< |
enunţarea şi dezvoltarea |
Mai întâi,... Apoi,... etc. |
argumentelor |
Factori cauzali: |
|
Ţinând cont de acest fapt<; |
|
deoarece; căci; pentru că; |
|
de fapt; dovadă că; cum; |
|
având în vedere că; de altfel; |
|
Elemente demonstrative/explicative: |
|
tot astfel; în acelaşi timp,...; totodată,...; |
|
simultan,...; concomitent,...; deopotrivă,...; |
|
în chip asemănător...; cu alte cuvinte...; pe |
|
scurt,...; rezumând,...; de exemplu,.. etc. |
CONCLUZIA |
Conectorii conclusivi/ai consecinţei |
|
argumentării |
|
Deci,< |
|
În concluzie,< |
|
Aşadar,< |
|
Prin urmare,< |
|
În consecinţă,< |
|
Iată de ce,< |
Tipuri de raporturi și conectori
Raporturi | Conectori |
Analogie, însumare, identitate, asemănare. |
Și... și/ de asemenea, adică, în plus, ca și, mai degrabă, la fel ca și, la asta se mai adaugă, acest lucru (ființă, fenomen etc.) se aseamănă cu, acest lucru (situație, eveniment etc.) amintește de etc. |
Disjuncție, separare, alternanță. |
Sau... sau, nici... nici, fie... fie, numai dacă, cu excepția, excepție face, acest fapt exclude, acest fapt (situație, eveniment, sentiment etc.) diferă de, ... este incompatibil cu etc. |
Opoziție, obiecție, contradicție. |
Dar, ori, cu toate acestea, prin opoziție cu, în sens contrar, în pofida, în loc de, chiar dacă, împotriva, în ciuda, acest lucru (situație, eveniment) contrazice etc. |
Cauză/ efect, motivație, explicație. |
Pentru că, deoarece, fiindca, iată de ce, din moment ce, din cauză că, prin urmare, ca urmare, rezultă că, de aici decurge că, încât, întrucât, deci, dacă... atunci, cu cât... cu atât etc. |
Consecință, deducție, corolar. |
În consecință, deci, acest fapt implică/ provoacă/ aduce cu sine/ conduce la, drept urmare etc. |
Ierarhizarea argumentelor. | În primul rând, în al doilea rând, în cele din urmă etc. |
- Câte puncte obți pentru rezolvarea subiectului I. B?
Punctaj: În redactarea textului, vei avea în vedere următoarele repere: |
BAREM B. (20 de puncte) În vederea acordării punctajului, textul trebuie să dezvolte subiectul propus. |
Atenţie! Formulările de tipul Sunt/nu sunt de acord cu afirmaţia... / Autorul are dreptate când afirmă că... / Afirmaţia autorului este corectă..., neînsoțite de enunțarea propriei opinii, nu se consideră ipoteză.
Aceasta îţi atrage atenţia că nu este cazul să te justifici în acord sau dezacord cu mesajul afirmaţiei/aserţiunii şi că trebuie să te concentrezi asupra propriei opinii! Deci trebuie să eviţi astfel de formulări, oricât de comode ţi s-ar părea!
Zece indicatori pentru o argumentare perfectă:
1. Părţile implicate în dispută nu trebuie să-şi creeze reciproc impedimente în posibilitatea de a-şi exprima dubiile sau de a avansa rezerve.
2. Cel care exprimă o opinie trebuie să fie dispus, la nevoie, să o apere.
3. Contracararea unei idei trebuie să se axeze pe teza realmente enunţată de către antagonist, fără a devia discuţia, fără a prezenta teza deformată şi fără a proceda astfel încât antagonistului să-i fie atribuită o teză diferită de cea susţinută de el.
4. O teză trebuie să fie apărată numai cu argumente pertinente, care să nu aibă legătură cu altceva.
5. Oricine trebuie să accepte existenţa şi consecinţele premiselor implicite, şi prin urmare trebuie să accepte să fie atacat pe acest teren.
6. Putem considera că o teză este susţinută în mod adecvat dacă se bazează pe argumente ce decurg dintr-un punct de plecare comun.
7. Putem considera că o teză este susţinută în mod adecvat dacă foloseşte argumente care reflectă şi respectă practici şi scheme argumentative general acceptate.
8. Argumentele folosite într-o discuţie trebuie să fie valide sau validate explicând una sau mai multe din premisele lăsate implicite.
9. Drept consecinţă a unei apărări perdante, subiectul argumentat trebuie să accepte să îşi revizuiască poziţia, tot astfel cum consecinţa unei apărări învingătoare este că antagonistul trebuie să îşi modifice propria poziţie şi să renunţe la dubiile avute în legătură cu teza apărată de subiectul argumentat.
10. Formularea tezelor, a poziţiilor reciproce şi a argumentelor trebuie să fie cât mai clară posibil şi uşor de interpretat.
(după Vicenzo lo Casio, Gramatica argumentării, Meteora Press, 2002)
TEXTUL ARGUMENTATIV - SCHEMĂ -
Citatul: „Nu căuta să fii admirat, ci crezut.” – Tudor Vianu
1. Enunţarea ipotezei
Cred că..., Părerea mea este..., Afirm..., (sau orice altă formulare a opiniei personale)
Tema: încrederea
2. Argumentarea
În primul rând,... (argument de tip exemplu)
În al doilea rând,... (argument de tip comparaţie)
3. Concluzia
În concluzie,..., Prin urmare..., În consecinţă... etc
Vezi și:
Conectori folositi in Argumentare
100 modele de texte argumentative pentru bacalaureat
Subiectul al II-lea. Tot ce trebuie sa stii / scri la Subiectul al II-lea