Bacalaureat 2019 Model de subiect si barem Biologie vegetala si animala .pdf
Examenul de bacalaureat naţional 2019 Proba
E. d)Biologie vegetală şi animală
Model de subiect
Filiera teoretică – profilul real;
Filiera tehnologică – profilurile: tehnic, resurse naturale şi protecţia mediului;
Filiera vocaţională – profilul militar.
∙Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
∙Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.
SUBIECTUL I | (30 de puncte) |
A | 4 puncte |
Scrieţi, pe foaia de examen, noţiunile cu care trebuie să completaţi spaţiile libere din afirmaţia următoare, astfel încât aceasta să fie corectă. | |
Respirația ............are rol în producerea de ............ | |
B | 6 puncte |
Daţi un exemplu de animal nevertebrat și un exemplu de animal vertebrat; scrieţi în dreptul fiecărui animal tipul de respirație. | |
C | 10 puncte |
1Briofitele aparţin regnului:
a)Animale
b)Monera
c)Plante
d)Protiste
2.Fruct uscat dehiscent întâlnit la angiosperme este:
a)achena
b)cariopsa
c)nuca
d)păstaia
3.Vasele liberiene ale angiospermelor:
a)au ornamente spiralate
b)se numesc trahee
c)sunt formate din celule viid)transportă seva brută
4.Boală cu transmitere sexuală, provocată de Treponema pallidum, este:
a)candidoza
b)gonoreea
c)SIDA
d)sifilisul
5.La mamifere, cerebelul:
a)are rol în menținerea echilibrului corpului
b)conține nucleii bazali, cu rol în reglarea poziț ei
c)este alcătuit din două emisfere cerebrale
d)este componentă a trunchiului cerebral
D | 10 puncte |
1.Coroida ochiului mamiferelor conţine celule fotosensibile.
2.Gineceul florii angiospermelor este alcătuit din totalitatea staminelor.
3.În procesul de eliminare a urinei, ureterele transportă urina către vezica urină.
SUBIECTUL al II-lea | (30 de puncte) |
A | 18 puncte |
a)Precizaţi o cauză, o manifestare și două măsuri de prevenire a infarctului miocardic.
b)Comparaţi venele pulmonare cu venele cave, precizând o asem ănare și o deosebire între aceste vase de sânge.
c)Calculaţi masa apei din plasma sângelui unei persoane, ştiind următoarele:
-sângele reprezint ă 8% din masa corpului;
-plasma sangvină reprezintă 55% din masa sângelui;
-apa reprezintă 90% din masa plasmei sangvine;
-masa corpului persoanei este de 101 Kg. Scrieţi toate etapele parcurse pentru rezolvarea cerinţei.
d)Completaţi problema de la punctul c) cu o altă cerinţă pe care o formulaţi voi, folosind informaţii ştiinţifice specifice biologiei; rezolvaţi cerinţa pe care aţi propus-o.
B | 12 puncte |
- genotipurile celor două plante;
- tipurile de gameţi produşi de cei doi părinți;
- numărul combinațiilor din F1 cu flori albe; genotipul indivizilor din F1 cu frunze rotunde și flori albe și al celor cu frunze ovale și flori de culoare albă.
- Completaţi această problemă cu o altă cerinţă pe care o formulaţi voi, folosind informaţii ştiinţifice specifice biologiei; rezolvaţi cerinţa pe care aţi propus-o. Scrieţi toate etapele rezolvării problemei.
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte) - Numiți trei organite celulare comune celulei vegetale și celulei animale.
- Scrieți un argument în favoarea afirmaţiei următoare: „Între diviziunea mitotică și diviziunea meiotică există asemănări”.
- Construiţi patru enunţuri afirmative, câte dou ă pentru fiecare conţinut, utilizând limbajul ştiinţific adecvat.Folosiţi, în acest scop, informaţii referitoare la următoarele conţinuturi:
-Membrana celulară.
-Cromatina.
2. | 16 puncte |
În lumea vie, există două tipuri de nutriţie: autotrofă şi heterotrofă. Mamiferele se hrănesc heterotrof, sistemul digestiv realizând procesul de digestie.
a)Numiți trei enzime din compoziția sucului pancreatic, care acționează asupra proteinelor, glucidelor respectiv a lipidelor, la nivelul intestinului subțire.
b)Explicaţi afirmaţia următoare: „Secreția salivară are rol în digestia chimică a unor alimente”.
c)Alcătuiţi un minieseu intitulat „Importanța fotosintezei”, folosind informaţia ştiinţifică adecvată.
În acest scop, respectaţi următoarele etape:
-enumerarea a şase noţiuni specifice acestei teme;
-construirea, cu ajutorul acestora, a unui text coerent, format din maximum trei-patrufraze, folosind corect şi în corelaţie noţiunile enumerate.
BAREM DE EVALUARE ŞI DE NOTARE
∙Se punctează oricare altă modalitate de rezolvare corectă a cerinţelor.
∙Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit prin barem. Nu se acordă fracţiuni de punct.
∙Se acordă 10 puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărţirea la 10 a punctajului total acordat pentru lucrare.
SUBIECTUL I | (30 de puncte) | ||||
A | 4 puncte | ||||
Se acordă câte 2p. pentru fiecare noţiune corectă. | 2 x 2p. = 4 puncte | ||||
B | 6 puncte | ||||
- un exemplu de animal nevertebrat și un exemplu de animal vertebrat; | 2 x 1p. = 2 puncte | ||||
- tipul de respirație pentru fiecare dintre cele două animale. | 2 x 2p. = 4 puncte | ||||
C | 10 puncte | ||||
Se acordă câte 2p. pentru fiecare răspuns corect: 1c; 2d; 3c; 4d; 5a. | 5 x 2p. = 10 puncte | ||||
D | 10 puncte | ||||
Se acordă câte 2p. pentru fiecare răspuns corect: 1F; 2F; 3A. | 3 x 2p. = 6 puncte | ||||
Se acordă câte 2p. pentru modificarea corectă a fiecărei afirmaţii false. | 2 x 2p. = 4 puncte | ||||
SUBIECTUL al II-lea |
(30 de puncte) |
||||
A | 18 puncte | ||||
a) | precizarea: | ||||
- unei cauze a infarctului miocardic; | 1 punct | ||||
- unei manifestări a infarctului miocardic; | 1 punct | ||||
- a două măsuri de prevenire a infarctului miocardic; | 2 x 1p. = 2 puncte | ||||
b) precizarea unei asemănări și a unei deosebiri între venele pulmonareși venele cave; | |||||
2 x 2p. = 4 puncte | |||||
c) | - calcularea masei sângelui persoanei; | 2 puncte | |||
101 x 8 : 100 = 8,08 kg; | |||||
- calcularea masei plasmei sangvine; | 2 puncte | ||||
8,08 x 55 : 100 = 4,444 kg; | |||||
- calcularea masei apei din plasma sangvină; | 2 puncte | ||||
4,444 x 90 : 100 = 3,9996 kg; | |||||
d) - formularea cerinţei; | 2 puncte | ||||
- rezolvarea cerinţei. | 2 puncte | ||||
Notă | |||||
Se punctează oricare altă modalitate de rezolvare a problemei. | |||||
Pentru raţionamentul corect, neînsoţit de calcule, se acordă jumătate din punctajul repartizat rezolvării problemei. |
B |
12 puncte |
a) genotipurile celor două plante: Rraa; rrAA; | 2 x 1p. = 2 puncte |
b) tipurile de gameţi produşi de cei doi părinți: Ra; ra; rA; | 3 x 1p. = 3 puncte |
c) numărul combinațiilor din F1 cu flori albe; | 1 punct |
- genotipul indivizilor din F1 cu frunze rotunde și flori albe și al celor cu frunze ovale și flori de culoare albă: RrAa; rrAa; | 2 x 1p. = 2 puncte | |
d) - formularea cerinţei; | 2 puncte | |
- rezolvarea cerinţei. | 2 puncte | |
SUBIECTUL al III-lea |
(30 de puncte) |
|
1. | 14 puncte | |
a) numirea a trei organite celulare comune celulei vegetale și celulei animale; | 3 x 1p. = 3 puncte | |
b) scrierea unui argument; | 3 puncte | |
c) construirea a patru enunţuri afirmative, utilizând limbajul ştiinţific adecvat, folosind informaţii referitoare la conţinuturile indicate. | 4 x 2p. = 8 puncte | |
2. | 16 puncte | |
a) numirea a trei enzime din compoziția sucului pancreatic, care acționează asupra proteinelor, glucidelor respectiv a lipidelor, la nivelul intestinului subțire; | 3 x 1p. = 3 puncte | |
b) explicarea corectă; | 3 puncte | |
c) alcătuirea minieseului, folosindu-se informaţia ştiinţifică adecvată, respectându-se cerinţele: | ||
- pentru fiecare noţiune enumerată, specifică temei, se acordă câte 1p.; | 6 x 1p.= 6 puncte | |
- pentru coerenţa textului, de maximum trei-patru fraze, în alcătuirea căruia fiecare noţiune este folosită corect, în corelaţie cu celelalte noţiuni, se acordă 4 p. | 4 puncte |