VARIANTA DE REZERVĂ BACALAUREAT 2015 SESIUNEA AUGUST - SEPTEMBRIE, LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ, PROFIL REAL ȘI FILIERA TEHNOLOGICĂ
Examenul de bacalaureat naţional 2015 - Proba E. a) – 24 august 2015 Limba şi literatura română - Varianta 8
Filiera teoretică – Profil real; Filiera tehnologică;
Filiera vocaţională – Toate profilurile (cu excepţia profilului pedagogic)
VARIANTA 5. Varianta aleasa de Ministerul Educației și Cercetării Științifice (MECS) pentru examenul național de Bacalaureat 2015, sesiunea august-septembrie, ca varianta de rezervă.
În cadrul examenului de bacalaureat 2015, Limba şi literatura română are statutul de disciplină obligatorie, fiind susţinută la proba E. a).
Varianta de rezervă Limba şi literatura română
sesiunea august-septembrie
Examenul de bacalaureat naţional 2015 Proba E. a) – 24 august 2015 Limba şi literatura română
Varianta 8
Filiera teoretică– Profil real; Filiera tehnologică;
Filiera vocaţională– Toate profilurile (cu excepţia profilului pedagogic)
• Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă10 puncte din oficiu.
• Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.
SUBIECTUL I |
(30 de puncte) |
Citeşte următorul text: |
|
Aici a fost odată o scară ce ducea
La cer. Și lângă scară un înger trist veghea!
Acum din scara- aceea n-a mai rămas decât
Cenușa amintirii și îngerul urât.
Noi stăm alături dornici să o urcăm din nou
Și auzim din ceruri un sacrosanct* ecou
Care ne cheamă-ntruna, în sus, spre paradis.
Dar scara-i putrezită şi-urcuşul, interzis.
Ce altă cale oare s-alegem am putea
Ca să ajungem iarăşi la cea mai pură stea?
Ce treaptă trebuieşte urmată fără greş
Ca să putem fi iară-ntre cei chemaţi aleşi?
O stelă funerară e tot ce-a mai rămas
Şi-un înger trist de piatră ce şade fără glas.
El stă cu fruntea -ntoarsă pe-un scut rotund şi frânt
Şi drămuieşte-n sine mormânt după mormânt.
Aici a fost odată o scară ce ducea
La cer. Şi lângă scară un înger trist veghea.
Acum din scara-aceea n-a mai rămas nimic.
Iubito! Împleteşte-o din nou din borangic* …
(Radu Stanca, Scara)
*sacrosanct adj. (livr.) sacru, sfânt*borangic s.n. fir de mătase
Scrie pe foaia de examen răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe cu privire la text:
1. Numeşte câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor trist şi să urcăm. |
2 puncte |
|
2. |
Explică rolul cratimei din structura scara-aceea. |
2 puncte |
3. |
Construieşte un enunţ în care să foloseşti o locuţiune/expresie care conține verbul a sta. |
2 puncte |
4. |
Transcrie, din textul dat, două cuvinte/grupuri de cuvinte care sunt mărci lexico-gramaticale ale |
|
subiectivității. |
4 puncte |
|
5. |
Precizează două motive literare prezente în textul dat. |
4 puncte |
6. |
Selectează, din textul dat, două secvenţe care conturează dimensiunea temporală a imaginarului |
|
poetic. |
4 puncte |
|
7. |
Prezintă semnificația a două figuri de stil diferite din primele două strofe ale textului dat. |
4 puncte |
8. |
Ilustrează, cu câte un exemplu din text, două trăsături ale genului liric. |
4 puncte |
9. |
Comentează, în 60 – 100 de cuvinte, ultima strofăa textului, prin evidențierea relației dintre ideea poetică și mijloacele artistice. |
4 puncte |
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
Scrie un text de tip argumentativ de 150 – 300 de cuvinte despre importanța educației primite înfamilie.
În elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:
− să respecţi structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor în scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimării unei aprecieri; 8 puncte
− să ai conţinutul adecvat argumentării pe tema dată: formularea ipotezei/a propriei opinii faţă de problematica pusă în discuţie, enunţarea şi dezvoltarea corespunzătoare a două argumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente; 16 puncte
− să respecţi normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie şi de punctuaţie) şi precizarea privind numărul de cuvinte. 6 puncte
Notă! În vederea acordării punctajului, textul trebuie să fie în concordanţă cu problematica pusă în discuţie.
Nu sunt obligatorii exemplele din opere literare.
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Redactează un eseu de 600 – 900 de cuvinte despre particularităţile de construcţie a unui personaj dintr-un basm cult studiat.
În elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele repere:
– prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al personajului ales, prin raportare la conflictul/conflictele din basmul cult studiat;
– evidenţierea unei trăsături a personajului ales, ilustrată prin două episoade/citate/secvenţe comentate;
– ilustrarea a patru componente de structură, de compoziţieşi de limbaj ale basmului cult studiat,semnificative pentru construcţia personajului ales (de exemplu: acţiune, conflict, relaţii temporale şi spaţiale, construcţia subiectului, perspectivă narativă, modalităţi de caracterizare, registre stilistice, limbajul personajelor etc.);
– susţinerea unei opinii despre modul în care o idee sau tema basmului cult studiat se reflectă în construcţia personajului.
Notă!
Ordinea integrării reperelor în cuprinsul eseului este la alegere.
Pentru conţinutul eseului vei primi 16 puncte (câte 4 puncte pentru fiecare cerinţă/reper).
Pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor în scris – 3 puncte; abilităţi de analiză şi argumentare –3 puncte;utilizarea limbii literare –2 puncte;ortografia –2 puncte;punctuaţia –2 puncte;aşezarea în pagină, lizibilitatea – 1 punct;respectarea precizării privind numărul de cuvinte – 1 punct).
În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 600 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.
Limba şi literatura română
BAREM DE EVALUARE ŞI DE NOTARE
• Se punctează orice formulare/modalitate de rezolvare corectă a cerinţelor.
• Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit prin barem. Nu se acordă fracţiuni de punct.
• Se acordă 10 puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărţirea la 10 a punctajului total acordat pentru lucrare.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
1. câte 1 punct pentru numirea fiecărui sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor indicate (de exemplu: trist – supărat; să urcăm– să suim) 2 x 1 p. = 2 puncte
2. explicarea rolului cratimei în secvenţa indicată(marcheazăpronunţarea legatăa două cuvinte) 2 puncte
3. construirea oricărui enunţ în care se folosește o locuțiune/expresie care conține cuvântul indicat 2 puncte
4. câte 2 puncte pentru selectarea oricăror două mărci lexico-gramaticale ale subiectivității, prezente în textul dat (de exemplu: noi; auzim) 2 x 2 p. = 4 puncte
5. câte 2 puncte pentru precizarea oricăror două motive literare prezente în textul dat (de exemplu: îngerul, amintirea) 2 x 2 p. = 4 puncte
6. câte 2 puncte pentru transcrierea oricăror două secvenţe care conturează dimensiunea temporală(de exemplu: a fost odată; Acum […] n-a mai rămas) 2 x 2 p. = 4 puncte
7. – câte 1 punct pentru identificarea oricăror douăfiguri de stil diferite din primele două strofe ale poeziei 2 x 1 p. = 2 puncte
– câte 1 punct pentru prezentarea adecvată a semnificației fiecăreia dintre cele două figuri de stil identificate 2 x 1 p. = 2 puncte
8. – câte 1 punct pentru menţionarea oricăror două trăsături ale genului liric, prezente în textul dat (de exemplu: transmiterea în mod direct a unor idei și sentimente; prezența instanței comunicării lirice – eul liric) 2 x 1 p. = 2 puncte
– câte 1 punct pentru ilustrarea, cu câte un exemplu din textul dat, a fiecăreia dintre cele două trăsături menţionate 2 x 1 p. = 2 puncte
9. – comentarea ultimei strofe, prin evidențierea relației dintre ideea poetică și mijloacele artistice: comentare adecvată şi nuanţată– 3 p.;comentare schematică, ezitantă– 2 p.;încercare de comentare – 1 p.3 puncte
– respectarea precizării privind numărul de cuvinte 1 punct
|
|
SUBIECTUL al II-lea |
(30 de puncte) |
− structura discursului de tip argumentativ:
- formularea ideilor în scris: text clar organizat, coerent, cu echilibru între componente – 4 p.; text parțial organizat, fără echilibru între componente – 2 p.4 puncte
- utilizarea mijloacelor lingvistice utile exprimării unei aprecieri (de exemplu: verbe de opinie, adverbe/locuţiuni adverbiale de mod folosite ca indici ai subiectivităţii evaluative, conjuncţii/locuţiuni conjuncţionale cu rol argumentativ, utilizate pentru exprimarea raporturilor de tip cauzal, consecutiv, final, concluziv etc., conectori argumentativi): utilizare adecvată– 4 p.; utilizare parţial adecvată– 2 p. 4 puncte
− conţinutul argumentării:
- formularea ipotezei/a propriei opinii faţăde problematica propusă
- câte 3 puncte pentru enunţarea fiecăruia dintre cele douăargumente adecvate ipotezei 2 puncte
2 x 3 p. = 6 puncte
- câte 3 puncte pentru dezvoltarea corespunzătoare a fiecăruia dintre cele două argumente enunţate: dezvoltare clară, nuanţată– 3 p.;încercare de dezvoltare, schematism – 1 p.
2 x 3 p. = 6 puncte
- formularea unei concluzii pertinente 2 puncte
− respectarea normelor limbii literare şi a precizării privind numărul de cuvinte:
- registrul stilistic adecvat cerinţei 1 punct
- respectarea normelor de exprimare (0-1 greşeli lexicale sau morfo-sintactice – 2 p.; 2 greşeli – 1 p.; 3 sau mai multe greşeli – 0 p.) 2 puncte
- respectarea normelor de ortografie şi de punctuaţie (0-1 greşeli ortografice şi de punctuaţie – 2 p.; 2 greşeli – 1 p.; 3 sau mai multe greşeli – 0 p.) 2 puncte
- respectarea precizării privind numărul de cuvinte 1 punct
Notă! În vederea acordării punctajului, textul trebuie să fie în concordanţă cu problematica pusă în discuţie.
Nu sunt obligatorii exemplele din opere literare.
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Conţinut – 16 puncte
– prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al personajului ales, prin raportare la conflictul/conflictele din basmul cult studiat 4 puncte
• prezentare adecvată şi nuanţată, prin raportare la conflictul/conflictele din basm – 4 p.
• prezentare adecvată, fără raportare la conflictul/conflictele din basm – 2 p.
• prezentare schematică sau superficială– 1 p.
– evidenţierea unei trăsături a personajului ales, prin două episoade/citate/secvenţe comentate 4 puncte
• menţionarea oricărei trăsături a personajului ales – 1 p.
• ilustrarea trăsăturii prin două episoade/citate/secvenţe comentate – 3 p.; ilustrarea printr-un episod/citat sau printr-o secvenţăcomentată– 2 p.; simpla numire a unor episoade/secvenţe sau tendinţa de rezumare – 1 p.
– câte 1 punct pentru ilustrarea fiecăreia dintre cele patru componente de structură, de compoziţie şi de limbaj ale basmului cult studiat, semnificative pentru construcţia personajului ales 4 x 1 p. = 4 puncte
– susţinerea unei opinii despre modul în care o idee sau tema basmului cult studiat se reflectă în construcţia personajului: susţinere adecvată şi nuanţată– 4 p.; încercare de susţinere sau schematism – 2 p.;simplăformulare a opiniei – 1 p. 4 puncte
|
|
Redactare – 14 puncte |
|
− organizarea ideilor în scris 3 puncte |
|
• text clar, organizat, coerent, cu echilibru între introducere, cuprins şi încheiere, în care construcţia paragrafelor subliniază ideile în succesiune logică– 3 p.
• text parţial organizat, cu dezechilibru între componente, în care construcţia paragrafelor nu subliniază ideile în succesiune logică– 2 p.
• text vag organizat, fără evidenţierea trecerii de la o idee la alta – 1 p.
− abilităţi de analiză şi de argumentare 3 puncte
• relaţie adecvată între idee şi argument, utilizare de argumente convingătoare, formulare de judecăţi de valoare relevante – 3 p.
• relaţie parţial adecvată între idee şi argument, utilizare de argumente insuficient de convingătoare, formulare de judecăţi parţial relevante – 2 p.
• relaţie nerelevantă între idee şi argument, schematism – 1 p.
− utilizarea limbii literare (stil şi vocabular potrivite temei, claritate a enunţului, varietate a lexicului,
sintaxă adecvată– 2 p.;vocabular restrâns, monoton – 1 p.) |
2 puncte |
− ortografia (0-1 erori: 2 p.; 2 erori: 1 p.; 3 sau mai multe erori: 0 p.) |
2 puncte |
− punctuaţia (0-1 erori: 2 p.; 2 erori: 1 p.; 3 sau mai multe erori: 0 p.) |
2 puncte |
− aşezarea în pagină, lizibilitatea |
1 punct |
− respectarea precizării privind numărul de cuvinte |
1 punct |
În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibăminimum 600 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.