2007

"Scopul educatiei este acela de a
inlocui o minte goala cu una deschisa"
- Malcom
Acasa Subiecte
Proba Orala
Lb.Romana Engleza Franceza
Proba Scrisa
Proba A Proba C Proba D Proba E Proba F
Programa
Programe discipline
Rezolvari
Proba Orala
Lb.Romana Engleza Franceza
Proba Scrisa
Lb.Romana Matematica Geografia Romaniei Istoria Romanilor Economia Intreprinderi Economia Franceza Biologie
Suport
Romana
Limba Romana-utileIon Creanga -Basmul cult - Povestea lui Harap-AlbMihail Sadoveanu- Povestirea - Hanu AncuteiCostache Negruzzi- Nuvela istorica - Alexandru LapusneanulMircea Eliade - Nuvela fantastica - La TiganciMihai Eminescu-Nuvela fantastica - Sarmanul DionisIoan Slavici - Nuvela psihologica - Moara cu NorocIoan Slavici - Romanul traditional - MaraLiviu Rebreanu - Romanul obiectiv - IonCamil Petrescu - Romanul subiectiv - Ultima noapte de dragoste intaia..George Calinescu - Romanul realist - Enigma OtilieiMarin Preda - perioada postbelica - MorometiiI.L.Caragiale - Comedia - O scrisoare pierdutaCamil Petrescu - DramaVasile Alecsandri - pasoptismulMihai Eminescu - poezieGeorge Bacovia- simbolismVasile Voiculescu- traditionalismIon Pilat - traditionalismTudor Arghezi-modernismIon Barbu - modernismNichita Stanescu- neomodernism
Matematica Franceza Geografia Romaniei Istorie Marketing Economie
Calendar Articole Carti
Informatii
Sfaturi Practice
Evaluare Online
Geografie
Varianta 1 Varianta 2 Varianta 3 Varianta 4 Varianta 5 Varianta 6 Varianta 7 Varianta 8 Varianta 9 Varianta 10 Varianta 11 Varianta 12 Varianta 13 Varianta 14 Varianta 15 Varianta 16 Varianta 17 Varianta 18 Varianta 19 Varianta 20 Varianta 21 Varianta 22
Contact  

Reclama


Articole

Recomandari

Rezolvari variante2007 Limba Romana - Subiectul I si II Ptint   Scade Mareste
Varianta 4

Varianta 4

Subiectul I (40 de puncte)

(Mihai Eminescu - "De câte ori, iubito…")


1. Sintagma “deolaltă amândoi” pare a fi un pleonasm, întrucât cele două cuvinte sunt apropiate ca sens. Eul liric foloseşte această alăturare a cuvintelor pentru a accentua distanţa dintre cei doi îndrăgostiţi, imposibilitatea împlinirii cuplului erotic: “tot mai departe, deolaltă amândoi”.

2. În versul "Departe doară luna cea galbenă - o pată", linia de pauză se foloseşte în interiorul enunţului pentru a delimita apoziţia explicativă "o pată", referitoare la "luna cea galbenă". Linia de pauză are rol stilistic, deoarece atrage atenţia şi asupra atitudinii afective a eului liric, marcând totodată intonaţia deosebită ce exprimă admiraţia. Linia de pauză poate fi pusă aici şi înaintea unei comparaţii asindetice (care nu e introdusă prin adverbul "ca" - cf. "IOOP" - Academia Română).

3. Sinonime: ostenite = obosite, mult, continuu; un pâlc = un stol; pierzându-se = depărtându-se, dispărând; suferitoare = triste, chinuitoare;

4. Sens conotativ: În apusul vieţii preţuieşte omul fericirea.

E atât de cusurgiu încât e în stare să găsească pete-n soare.

5. Figuri de stil:

*“Oceanul cel de gheaţă” – metaforă ce simbolizează imposibilitatea împlinirii sentimentului de iubire, ca ideal al eului liric.

*“luna cea galbenă” – epitet cromatic, ce ilustrează tristeţea astrului tutelar, ca martor tăcut al iubirii pierdute.

6. Mărci lexico-gramaticale:

- verbe şi pronume la persoana întâi: "noi", "mi-aduc aminte", "mi-apare", "mă –ntunec", "îngheţ";

- vocativul "iubito";

- adresarea directă - prezenţa persoanei a II-a singular: "tu", "te pierzi".

7. Versurile sunt lungi, având măsura de 13-14 silabe şi rima împerecheată.

8. Caracteristici ale poezie romantice:



  • tema iubirii;

  • sentimente romantice ale eului liric: nefericire, tristeţe, melancolie provocate de imposibilitatea iubirii;

  • spaţiul cosmic este simbolizat prin cadrul nocturn, în care luna şi stelele sunt motive romantice

  • contemplarea naturii prin descrierea peisajului cu puternice reverberaţii în sensibilitatea eului liric.


9. Titlul “De câte ori, iubito...” este reluat în incipitul poeziei pentru a accentua suferinţa provocată de rememorarea clipelor de fericire pierdută. Vocativul "iubito" constituie tânjirea disperată a eului liric, iar punctele de suspensie prelungesc, parcă, într-un timp nedefinit, sentimentul de melancolie. Structura "de câte ori" exprimă frecvenţa amintirii, neputinţa eului liric de a uita fericirea trecută şi devenită acum "ocean de gheaţă".

Fără iubită, eul liric se simte “din ce în ce mai singur”. Iubirea lor este neîmplinită şi se eternizează prin starea de dorinţă.

10. Comentarea primelor patru versuri: Incipitul poeziei reia titlul, “De câte ori iubito...”, exprimând suferinţa eului liric la amintirea iubirii trecute, care are efect dezolant asupra sensibilităţii poetice, simbolizat prin metafora "oceanul cel de gheaţă" care-i chinuie sufletul. Revenirea iubirii, sugerată prin epitetul metaforic şi cromatic "bolta aurie", este imposibilă, întrucât la orizont nu se arată nicio stea, ca simbol al deznădejdii. Luna, ca astru tutelar şi martor al fostei iubiri, este palidă de tristeţe, ipostază exprimată prin epitetul cromatic "luna cea galbenă" şi prin apoziţia explicativă "o pată".







Subiectul al II-lea (20 de puncte)

Scrisoare cu termeni daţi:divertisment, implicare, laudă, matinal, toleranţă, rigurozitate.




Pârâul Rece, 29.06. 2007 ***



Dragă Carmina,



Mă aflu în tabăra de la Pârâul Rece, unde îmi petrec o săptămână din vacanţa de vară, împreună cu un grup de colegi. Totul aici este minunat, vremea este superbă şi am parte de relaxarea mult dorită.

Programul nostru îmbină divertismentul cu normele riguroase pe care trebuie să le respectăm. Profesorii sunt toleranţi şi ne implică în activităţi ludice plăcute şi interesante. Ieri am organizat un picnic la poalele muntelui. şi a fost cu adevărat încântător. Mi-am făcut mai mulţi prieteni din oraşe diferite şi mi-aş dori foarte mult să păstrez legătura cu ei şi să-i invit la noi la Bucureşti, ca să-i cunoşti şi tu.

Pe lângă atâtea lucruri frumoase, să ştii că există şi dificultăţi. Cel mai greu îmi este cu trezitul matinal, dar sper că mă voi obişnui şi cu acest impediment. Ţi-aduci aminte că atunci când eram mici ne trezeam cu noaptea în cap, ca să ne ducem la grădiniţă şi să ne jucăm împreună?

Tu ce mai faci? Ce noutăţi s-au petrecut în grupul nostru?

Abia aştept să ne vedem şi să-ţi povestesc în amănunt programul taberei şi câteva mici secrete.


Te îmbrăţişez cu drag şi cu prietenie necondiţionată,

George/ Georgiana


*** În lucrarea de examen, scrisoarea se redactează pe o pagină separată.



Subiectul al III-lea (30 de puncte)


Evoluţia personajului principal ilustrată într-un roman de tip subiectiv:

* Ştefan Gheorghidiu ("Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război" de Camil Petrescu)

* George Demetru Ladima ("Patul lui Procust" de Camil Petrescu)

* Allan ("Maitreyi" de Mircea Eliade)


(Ioana Andreea Bogdan)


© Editura Badea Şcoala Superioară Comercială "Nicolae Kretzulescu"-Bucureşti
Colectiv clasa a XII-a, coordonator prof. Mariana Badea