2007

"Scopul educatiei este acela de a
inlocui o minte goala cu una deschisa"
- Malcom
Acasa Subiecte
Proba Orala
Lb.Romana Engleza Franceza
Proba Scrisa
Proba A Proba C Proba D Proba E Proba F
Programa
Programe discipline
Rezolvari
Proba Orala
Lb.Romana Engleza Franceza
Proba Scrisa
Lb.Romana Matematica Geografia Romaniei Istoria Romanilor Economia Intreprinderi Economia Franceza Biologie
Suport
Romana
Limba Romana-utileIon Creanga -Basmul cult - Povestea lui Harap-AlbMihail Sadoveanu- Povestirea - Hanu AncuteiCostache Negruzzi- Nuvela istorica - Alexandru LapusneanulMircea Eliade - Nuvela fantastica - La TiganciMihai Eminescu-Nuvela fantastica - Sarmanul DionisIoan Slavici - Nuvela psihologica - Moara cu NorocIoan Slavici - Romanul traditional - MaraLiviu Rebreanu - Romanul obiectiv - IonCamil Petrescu - Romanul subiectiv - Ultima noapte de dragoste intaia..George Calinescu - Romanul realist - Enigma OtilieiMarin Preda - perioada postbelica - MorometiiI.L.Caragiale - Comedia - O scrisoare pierdutaCamil Petrescu - DramaVasile Alecsandri - pasoptismulMihai Eminescu - poezieGeorge Bacovia- simbolismVasile Voiculescu- traditionalismIon Pilat - traditionalismTudor Arghezi-modernismIon Barbu - modernismNichita Stanescu- neomodernism
Matematica Franceza Geografia Romaniei Istorie Marketing Economie
Calendar Articole Carti
Informatii
Sfaturi Practice
Evaluare Online
Geografie
Varianta 1 Varianta 2 Varianta 3 Varianta 4 Varianta 5 Varianta 6 Varianta 7 Varianta 8 Varianta 9 Varianta 10 Varianta 11 Varianta 12 Varianta 13 Varianta 14 Varianta 15 Varianta 16 Varianta 17 Varianta 18 Varianta 19 Varianta 20 Varianta 21 Varianta 22
Contact  

Reclama


Articole

Recomandari

Rezolvari variante2007 Limba Romana - Subiectul I si II Ptint   Scade Mareste
Varianta 8

Varianta 8



Subiectul I (40 de puncte)

(Mihai Eminescu - "Albumul")


1. Sinonime: mutra = faţa, chipul; pana = condeiul; incultă = ignorantă, neinstruită, necultivată, stângace; imobilă = stabilă, neclintită.

2. Punctele de suspensie aflate la sfârşitul celui de al treilea vers al primei strofe îndeamnă la meditaţie asupra superficialităţii societăţii contemporane poetului, unde toţi infatuaţii poartă măşti, încercând să pară altceva decât sunt.

3. Sens conotativ cu substantivele "foaie" şi "paie": *Din cauza absenţelor, tatăl lui Gelu a întors foaia şi nu-i mai dă bani de buzunar. *Şi în situaţia aceasta s-a dovedit a fi un om de paie.

4. Expresii/ locuţiuni cu substantivul "nas": a fi cu nasul pe sus; a-şi lua nasul la purtare; a-i da peste nas; a da nas în nas cu cineva; a strâmba din nas; a nu fi de nasul cuiva; a avea nas fin;

5. Motive romantice:

- motivul creaţiei poetice ("Un vers încerc cu pana mea incultă", "condeiu-n mână tu mi-l pui cu silă")

- motivul amintirii ("albumul", "trecutele petreceri")

6. Inversiuni: “în care toţi pe sus îşi poartă nasul”; “trecutele petreceri”

7. Metafora “pana mea incultă” din strofa a doua a poeziei sugerează nesiguranţa eului liric în procesul creaţiei, lipsa de inspiraţie cauzată de ipocrizia ostentativă a contemporanilor. Trăind într-o lume superficială (“Bal mascat cu lume multă/ În care toţi pe sus îşi poartă nasul/ Disimulându-şi mutra, gândul, glasul…”), poetul încearcă, timid şi nesigur, să se întoarcă la valorile eterne şi sa creeze artă.

8. Reluat în incipitul poeziei sub forma unei interogaţii retorice, titlul "Albumul" ilustrează un “Bal mascat cu lume multă/ În care toţi pe sus îşi poartă nasul”. Societatea este alcătuită din personaje superficiale la care importante sunt aparenţele, din caractere artificiale imortalizate în album. Eul liric îi priveşte distant, ca şi când ar privi o fotografie, observându-i cu superioritatea omului de geniu.

9. Trăsături romantice:

- ironia romantică ("În care toţi pe sus îşi poartă nasul,/ Disimulându-şi mutra, gândul, glasul...")

- superioritatea omului de geniu aflat în antiteză cu societatea superficială ("Privind în vrav prostia imobilă".)

10. Incipitul poeziei este o interogaţie retorică, încărcată de ironie şi urmată de o explicaţie plină de sarcasm despre lumea cuprinsă într-un album cu fotografii. Societatea este văzută ca un bal mascat, în care toţi încearcă să-şi ascundă, în spatele măştilor, adevărata faţă şi gândurile. Toţi sunt infatuaţi, "pe sus îşi poartă nasul", vor să pară altceva, disimulându-se pe sine până în momentul în care nu mai ştiu nici ei cine sunt cu adevărat. .Eul liric priveşte din afară, cu luciditatea şi distanţarea omului de geniu această lume artificială şi făţarnică, în care "toţi vorbesc şi nimeni nu ascultă". Ironia romantică specific eminesciană conturează imaginea unei societăţi superficiale, lipsite de educaţie şi pline de grandomanie, ilustrată prin îmbinarea locuţiunii verbale populare "pe sus îşi poartă nasul" cu verbul neologic "disimulându-şi" lângă care poetul plasează cu sarcasm substantivul "mutra", toate acestea sugerând dispreţul rece şi tăios al eului liric.









Subiectul al II-lea (20 de puncte)

Scrisoare cu următoarele cuvinte: energie, prompt, întinsă, belşug, adiere, lege.




29.06.2007, Luncani***


Dragă Monica,



După mai multe peripeţii, am ajuns cu bine în satul Luncani, care se află situat în Câmpia Dunării, unde s-au mutat de curând verii noştri, pe care nu i-am mai văzut, după cum ştii, de un an. M-am bucurat să văd că sunt neschimbaţi şi la fel de veseli şi plini de energie. Atunci când am sosit, vărul Costel m-a întâmpinat la poartă, unde mă aştepta de vreo două ceasuri, iar mătuşa aranja o masă întinsă, în care se vedea belşugul în care trăiesc.

A doua zi am plecat prin sat, unde şi-au făcut multe cunoştinţe, întrucât ei sunt foarte comunicativi şi prietenoşi. Îmi plac foarte mult şi luncanii, pentru că sunt oameni veseli, deschişi şi harnici. Trăiesc în legea lor, răspund prompt la toate îndatoririle civice, de aceea satul arată cu totul deosebit, este curat şi plin de flori. În aer pluteşte mereu o adiere de miresme, trandafirii şi crinii parfumează întreaga comunitate. Poate că şi florile îi determină să fie atât de afectuoşi. Parcă şi eu am devenit mai conciliantă, m-a cuprins o relaxare binecuvântată şi simt că iubesc mai mult oamenii.

Abia aştept să vii aici ca să te relaxezi şi să te refaci după oboseala unui an de muncă. De altfel, verii noştri mă întreabă mereu când soseşti, pentru că le este foarte dor de tine.


Te îmbrăţişez cu drag şi de-abia aştept să ne revedem,

Daniel/ Daniela



*** În lucrarea de examen, scrisoarea se redactează pe o pagină separată.


Subiectul al III-lea (30 de puncte)


Tema cuplului*(pereche formată din persoane de sex opus) într-un roman de tip obiectiv studiat:

* Felix Sima şi Otilia Mărculescu - romanul "Enigma Otiliei" de George Călinescu

(Andreea Dincă)




© Editura Badea Şcoala Superioară Comercială "Nicolae Kretzulescu"-Bucureşti
Colectiv clasa a XII-a, coordonator prof. Mariana Badea