2007

"Scopul educatiei este acela de a
inlocui o minte goala cu una deschisa"
- Malcom
Acasa Subiecte
Proba Orala
Lb.Romana Engleza Franceza
Proba Scrisa
Proba A Proba C Proba D Proba E Proba F
Programa
Programe discipline
Rezolvari
Proba Orala
Lb.Romana Engleza Franceza
Proba Scrisa
Lb.Romana Matematica Geografia Romaniei Istoria Romanilor Economia Intreprinderi Economia Franceza Biologie
Suport
Romana
Limba Romana-utileIon Creanga -Basmul cult - Povestea lui Harap-AlbMihail Sadoveanu- Povestirea - Hanu AncuteiCostache Negruzzi- Nuvela istorica - Alexandru LapusneanulMircea Eliade - Nuvela fantastica - La TiganciMihai Eminescu-Nuvela fantastica - Sarmanul DionisIoan Slavici - Nuvela psihologica - Moara cu NorocIoan Slavici - Romanul traditional - MaraLiviu Rebreanu - Romanul obiectiv - IonCamil Petrescu - Romanul subiectiv - Ultima noapte de dragoste intaia..George Calinescu - Romanul realist - Enigma OtilieiMarin Preda - perioada postbelica - MorometiiI.L.Caragiale - Comedia - O scrisoare pierdutaCamil Petrescu - DramaVasile Alecsandri - pasoptismulMihai Eminescu - poezieGeorge Bacovia- simbolismVasile Voiculescu- traditionalismIon Pilat - traditionalismTudor Arghezi-modernismIon Barbu - modernismNichita Stanescu- neomodernism
Matematica Franceza Geografia Romaniei Istorie Marketing Economie
Calendar Articole Carti
Informatii
Sfaturi Practice
Evaluare Online
Geografie
Varianta 1 Varianta 2 Varianta 3 Varianta 4 Varianta 5 Varianta 6 Varianta 7 Varianta 8 Varianta 9 Varianta 10 Varianta 11 Varianta 12 Varianta 13 Varianta 14 Varianta 15 Varianta 16 Varianta 17 Varianta 18 Varianta 19 Varianta 20 Varianta 21 Varianta 22
Contact  

Reclama


Articole

Recomandari

Rezolvari variante2007 Limba Romana - Subiectul I si II Ptint   Scade Mareste
Varianta 22

Varianta 22


Subiectul I (40 de puncte)

(Tudor Arghezi, "Despărţire")


1. Antonime: sonoră # tăcută; veche # nouă; plecarea # sosirea; jalea # bucuria, veselia

2. Cratima leagă două cuvinte, cu scopul de a se rosti două silabe în loc de trei, păstrând astfel măsura şi ritmul versului

3. Expresii/locuţiuni cu substantivul "casă": casă de piatră; om de casă; a face casă bună cu cineva; casă de cultură;

4. Câmp semantic al "timpului": "oră", "secundă", "cadran", "limbile", "ceasul", "vremea", "ornic"

5. Imagini vizuale cromatice: "gara cenuşie"; "cade-n geam zăpada"; "palidul cadran"

6. Tema iubirii; tema timpului; motivul despărţirii

7. Lirismul subiectiv este motivat de prezenţa mărcilor lexico-gramaticale care confirmă prezenţa eului liric în poezie: verbe şi pronume la persoana I : "am plecat", "am auzit", "ne", "noastră"; adresarea directă prin pronume şi verbe la persoana a II-a singular: "tale", "ai simţit", "ai împăcat", "visezi", "ai stat", "tu".

8. Figura de stil: "noiembre prelungă şi sonoră" - epitet dublu - simbolizează eternizarea stării de melancolie a celor doi îndrăgostiţi ("amândoi") pentru trecerea timpului şi neputinţa împlinirii iubirii,

9. Ultima strofă a poeziei începe cu o interogaţie retorică, prin care eul liric sugerează trecerea timpului, care ar fi putu vindeca suferinţa iubirii sau ar fi putut-o amplifica. Următoarele trei versuri se constituie într-o amplă interogaţie retorică şi adresarea directă prin verbe şi pronume la persoana a II-a: "visezi", "ta", "tu", "ai stat", "s-asculţi". Eul liric imaginează starea de nelinişte a iubitei care suferă pentru dragostea pierdută, la care ea visează în ceasul înserării. Imaginea vizuală "cade-n geam zăpada" şi imaginea auditivă "bătaia s-asculţi" amplifică starea de sugerează "răceala" interioară şi bătăile inimii care tânjeşte după iubire.

10. Titlul este exprimat printr-un substantiv nearticulat "Despărţire", prin care Arghezi sugerează starea de nefericire, de deprimare manifestată în orice situaţie a unui cuplu care se destramă. Semantica acestui cuvânt sugerează şi intervalul de timp când doi îndrăgostiţi stau despărţiţi, sens justificat prin bogăţia câmpului semantic al "timpului".


Subiectul al II-lea (20 de puncte)

Scrisoare cu următoarele cuvinte: spectaculos, naţional, distinct, culoare, perenitate, european


Timişoara, 29.06.2007***


Dragă Alin,


                Mă bucur nespus că mi-am făcut puţin timp pentru a-ţi scrie câteva rânduri, să-ţi povestesc ce-am mai făcut în ultimul timp. După cum ştii şi tu pe propria piele, este un an greu în care trebuie să facem eforturi foarte mari pentru un viitor mai sigur, însă totdeauna se impune şi puţină recreere, că altfel cedezi nervos. Relaxarea mea a constat în participarea la festivitatea organizată cu prilejul centenarului liceului nostru. A fost un eveniment spectaculos, prin care s-a evidenţiat atât spiritul naţional al românilor, cât şi spiritul european pe care încercăm să-l adoptăm cu brio.

                Cu siguranţă, ai fi fost încântat să participi la o astfel de manifestare, unde atmosfera plină de culoare, cântec şi voie bună ne-a emoţionat atât de mult, încât am uitat şi de examenele ce se întrevăd din ce în ce mai aproape. Colegii mei au organizat un concurs de cultură generală, cu întrebări distincte despre istoria liceului, la care răspunsurile spontane şi pline de vitalitate au stârnit ropote de aplauze.

                Sărbătorirea liceului a căpătat perenitate prin participarea numeroasă şi prin implicarea emoţională a tuturor invitaţilor. Poate că am fost cam patetică, însă, crede-mă, că şi tu ai fi rămas impresionat de măreţia festivităţii.

                Abia aştept să ne relaxăm după examene şi să mergem într-o excursie la munte, ca în alte vacanţe.


Te îmbrăţişez cu drag,

Sorin/Sorina


 


*** În lucrarea de examen, scrisoarea se redactează pe o pagină separată.


 


Subiectul al III-lea (30 de puncte)


Problematica iubirii, ilustrată într-un roman de tip subiectiv studiat:


* "Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război" - de Camil Petrescu

* "Maitreyi" de Mircea Eliade

* "Nuntă în cer" de Mircea Eliade


(Adriana Aioanei şi Alexandra Radu)



© Editura Badea Scoala Superioara Comerciala "Nicolae Kretzulescu"-Bucuresti
Colectiv clasa a XII-a, coordonator prof. Mariana Badea