2007

"Scopul educatiei este acela de a
inlocui o minte goala cu una deschisa"
- Malcom
Acasa Subiecte
Proba Orala
Lb.Romana Engleza Franceza
Proba Scrisa
Proba A Proba C Proba D Proba E Proba F
Programa
Programe discipline
Rezolvari
Proba Orala
Lb.Romana Engleza Franceza
Proba Scrisa
Lb.Romana Matematica Geografia Romaniei Istoria Romanilor Economia Intreprinderi Economia Franceza Biologie
Suport
Romana
Limba Romana-utileIon Creanga -Basmul cult - Povestea lui Harap-AlbMihail Sadoveanu- Povestirea - Hanu AncuteiCostache Negruzzi- Nuvela istorica - Alexandru LapusneanulMircea Eliade - Nuvela fantastica - La TiganciMihai Eminescu-Nuvela fantastica - Sarmanul DionisIoan Slavici - Nuvela psihologica - Moara cu NorocIoan Slavici - Romanul traditional - MaraLiviu Rebreanu - Romanul obiectiv - IonCamil Petrescu - Romanul subiectiv - Ultima noapte de dragoste intaia..George Calinescu - Romanul realist - Enigma OtilieiMarin Preda - perioada postbelica - MorometiiI.L.Caragiale - Comedia - O scrisoare pierdutaCamil Petrescu - DramaVasile Alecsandri - pasoptismulMihai Eminescu - poezieGeorge Bacovia- simbolismVasile Voiculescu- traditionalismIon Pilat - traditionalismTudor Arghezi-modernismIon Barbu - modernismNichita Stanescu- neomodernism
Matematica Franceza Geografia Romaniei Istorie Marketing Economie
Calendar Articole Carti
Informatii
Sfaturi Practice
Evaluare Online
Geografie
Varianta 1 Varianta 2 Varianta 3 Varianta 4 Varianta 5 Varianta 6 Varianta 7 Varianta 8 Varianta 9 Varianta 10 Varianta 11 Varianta 12 Varianta 13 Varianta 14 Varianta 15 Varianta 16 Varianta 17 Varianta 18 Varianta 19 Varianta 20 Varianta 21 Varianta 22
Contact  

Reclama


Articole

Recomandari

Rezolvari variante2007 Limba Romana - Subiectul I si II Ptint   Scade Mareste
Varianta 23

Varianta 23

Subiectul I (40 de puncte)

(Tudor Arghezi, "Heruvim bolnav")


1. Expresii/locuţiuni cu substantivul "cer": e strigător la cer; diferenţă ca de la cer la pământ; a ajunge în cer; a face gaură-n cer; e picat din cer; nedreptate strigătoare la cer;

2. Prin eliminarea ultimei virgule din versul “Nămoluri fierte, grele, de asfalt”, ar rezulta că substantivul "de asfalt", prin schimbarea funcţiei sintactice din atribut în complement, ar restrânge enumeraţia la doi termeni în loc de trei, apoi s-ar modifica şi sensul comunicării, înţelegându-se că nămolurile ar conţine asfalt.

3. Sens conotativ cu "roade" şi "cap": *Discursul despre pericolul de a consuma droguri n-a dat roade. *Bunicii mei au casa aşezată în capul satului.

4. Câmp semantic "înger": "fericirile", "cerul", "Tăria"

5. Adverbul “mai” este folosit în versul “îngerul meu îşi mai aduce-aminte” pentru a exprima ideea că îngerul păstrează amintirea timp îndelungat.

6. Tema sacrului; motivul îngerului

7. Comparaţia “Cerul la gust i-ajunge ca un blid/ Cu laptele amar şi agurid” sugerează ideea că relaţia omului cu Divinitatea s-a degradat, existând pericolul desacralizării lumii.

mariana

8. Ultimele două versuri. Conjuncţia "căci", cu sens concluziv şi explicativ, sugerează o consecinţă cutremurătoare a întregii idei poetice, aceea a pericolului desacralizării lumii. În contact cu oamenii, îngerul se molipseşte de relele acestora şi nu-şi mai găseşte locul în cer (“oriunde capul caută să-şi puie/ Locu-i spinos şi iarba face cuie”). Bolnav de monotonie şi de tare umane, îngerul devine total dezinteresat de viaţă şi de culoare (“ Livada, câmpul şi-au pierdut şi floarea/ şi roadele şi frunza şi culoarea”), chinuit de "buba pământească" apărută pe "trupu-i alb" ca simptom ameninţător pentru desacralizarea omenirii.

9. Titlul "Heruvim bolnav" sugerează pericolul care pândeşte omenirea şi anume acela de a-şi pierde spiritualitatea, întrucât heruvimul este îngerul aşezat de Divinitate să vegheze cărarea ce duce la pomul vieţii. Aşadar, dacă heruvimul care ocroteşte omenirea de păcate s-a contaminat de "boală", el devine neputincios în faţa relelor care "încolţesc" şi sunt pe cale să evolueze în lume.

10. Trăsături moderniste:

- intelectualizarea poeziei – viziunea filozofică a raportului spiritual dintre om şi Divinitate (demitizare)

- limbajul artistic original: estetica urâtului realizat prin relaţii de opoziţie - "Livada, câmpul […]floarea" în opoziţie cu "Apele negre […] Nămoluri fierte, grele"; "trupu-i alb" în opoziţie cu "o bună pământească".


Subiectul al II-lea (20 de puncte)

Text argumentativ despre buna înţelegere în familie: "O familie trebuie să fie unită şi solidară, căci altfel nenorocul bate la uşă" (Thomas Mann, "Casa Buddenbrook")


                Sunt întru totul de acord şi susţin cu tărie afirmaţia lui Thomas Mann, aceea că “ O familie trebuie să fie unită şi solidară, căci altfel nenorocul bate la uşă.”

                În primul rând, consider că înţelegerea, comunicarea şi bunăvoinţa sunt trei lucruri esenţiale pentru a te putea integra în societate, atât ca individ, cât şi ca grup. Se ştie deja că  "unirea a făcut puterea" unui colectiv, a unei familii şi, prin contrast, dezbinarea a dus la destrămarea sigură a acestora. Dacă membrii unei familii au interese divergente, se suspectează reciproc şi nu există o relaţie afectivă între ei, dezbinarea este iminentă, destinul fiecăruia evoluând spre eşec. Scriitori importanţi au ilustrat în operele lor acest aspect social, ca,de pildă, George Călinescu în romanul "Enigma Otiliei". Relaţiile degradate evidente în cadrul familiei Tulea, în care mama exercită o autoritate nefastă asupra dezvoltării personalităţii copiilor, iar tatăl este complet indiferent faţă de creşterea lor, ori relaţiile dintre fraţii Aglae Tulea-Costache Giurgiuveanu care se urăsc din motive meschine, argumentează cu persuasiune afirmaţia de mai sus.

                În altă ordine de idei, familia îţi poate da o forţă interioară, o încredere în sine extrem de benefică prin faptul că, dacă simţi sprijinul necondiţionat al celor apropiaţi, solidaritatea lor iubitoare, poţi învinge în viaţă toate obstacolele.

                În concluzie, o familie “unită şi solidară” poate asigura fiecăruia dintre membrii săi, un echilibru sufletesc şi o siguranţă în forţele proprii, care nu poate aduce decât fericire şi izbânzi în viaţă.


Subiectul al III-lea (30 de puncte)

Prezentarea personajelor dintr-un basm cult studiat:

* "Povestea lui Harap-Alb" de Ion Creangă

*"Făt-Frumos din lacrimă" de Mihai Eminescu

(Mircea Popa)



© Editura Badea Scoala Superioara Comerciala "Nicolae Kretzulescu"-Bucuresti
Colectiv clasa a XII-a, coordonator prof. Mariana Badea