2007

"Scopul educatiei este acela de a
inlocui o minte goala cu una deschisa"
- Malcom
Acasa Subiecte
Proba Orala
Lb.Romana Engleza Franceza
Proba Scrisa
Proba A Proba C Proba D Proba E Proba F
Programa
Programe discipline
Rezolvari
Proba Orala
Lb.Romana Engleza Franceza
Proba Scrisa
Lb.Romana Matematica Geografia Romaniei Istoria Romanilor Economia Intreprinderi Economia Franceza Biologie
Suport
Romana
Limba Romana-utileIon Creanga -Basmul cult - Povestea lui Harap-AlbMihail Sadoveanu- Povestirea - Hanu AncuteiCostache Negruzzi- Nuvela istorica - Alexandru LapusneanulMircea Eliade - Nuvela fantastica - La TiganciMihai Eminescu-Nuvela fantastica - Sarmanul DionisIoan Slavici - Nuvela psihologica - Moara cu NorocIoan Slavici - Romanul traditional - MaraLiviu Rebreanu - Romanul obiectiv - IonCamil Petrescu - Romanul subiectiv - Ultima noapte de dragoste intaia..George Calinescu - Romanul realist - Enigma OtilieiMarin Preda - perioada postbelica - MorometiiI.L.Caragiale - Comedia - O scrisoare pierdutaCamil Petrescu - DramaVasile Alecsandri - pasoptismulMihai Eminescu - poezieGeorge Bacovia- simbolismVasile Voiculescu- traditionalismIon Pilat - traditionalismTudor Arghezi-modernismIon Barbu - modernismNichita Stanescu- neomodernism
Matematica Franceza Geografia Romaniei Istorie Marketing Economie
Calendar Articole Carti
Informatii
Sfaturi Practice
Evaluare Online
Geografie
Varianta 1 Varianta 2 Varianta 3 Varianta 4 Varianta 5 Varianta 6 Varianta 7 Varianta 8 Varianta 9 Varianta 10 Varianta 11 Varianta 12 Varianta 13 Varianta 14 Varianta 15 Varianta 16 Varianta 17 Varianta 18 Varianta 19 Varianta 20 Varianta 21 Varianta 22
Contact  

Reclama


Articole

Recomandari

Rezolvari variante2007 Limba Romana - Subiectul I si II Ptint   Scade Mareste
Varianta 24

Varianta 24


 


Subiectul I (40 de puncte)

(Tudor Arghezi, "Toamnă de suflet")


1. O pereche de antonime din text: "zilele" # "nopţii"; "ieri" # "azi"

2. Cratima ajută la păstrarea măsurii şi a ritmului, legând două cuvinte şi formând o singură silabă; totodată creează muzicalitate la nivelul versului.

Semnul exclamării evidenţiază dorinţa eului liric, aceea ca „măcar un glas de goarnă” să răsune în lume.

3. Scopul: „ca să cânte”

4. Rolul stilistic al conjuncţiei „de” în cadrul celei de-a doua strofe este de a evidenţia, a sublinia dorinţa eului liric pentru viaţa, pentru manifestarea acesteia , întrucât „de”, cu valoare de „dacă”, intră în construcţii verbale aflate la modul condiţional optativ: „de-ar răsuna”, „de s-ar clăti”, verbe ce exprimă o dorinţa”.

5. Măsura versurilor este de 13-14 silabe, iar rima încrucişată.

6. Tema: condiţia de muritor omului în lume; Tema: Timpul efemer; Motivul nopţii, al înserării

7. Metafora "cripta nopţii" ca şi comparaţia personificatoare "Zilele albe" […]/ Ca nişte bărci tăcute" simbolizează condiţia de muritor a omului, faptul că timpul se scurge ireversibil, sugerând iminenţa morţii.

8. Ultima strofă a poeziei debutează cu verbul la condiţional optativ precedat de prepoziţie, „de-aş fi”, care exprimă dorinţa eului liric de a trăi în eternitate: „De-aş fi un stei de peşteri, cioplit cu dalta-n lung”. Metafora, „cioplit cu dalta-n lung”, semnifică totalitatea încercărilor la care a fost supus sinele poetic, situaţii ce i-au modelat/ erodat întreaga fiinţă – trup şi suflet, poetul autoincluzându-se, astfel, în lumea muritorilor. Metafora „stei de stâncă” poate sugera neclintirea şi tăria artistului, dar şi forţa creaţiei sale, singura pe care a slujit-o cu credinţă şi care poate fi o treaptă spre eternizare: "Cu templu în spinare, cărui slujesc de treaptă".

9. Titlul acestei poezii, „Toamnă de suflet” scrisă de Tudor Arghezi, este o metaforă care simbolizează amărăciunea, mâhnirea ce pune stăpânire pe sufletul eului liric, aflat în toamna existenţei. Tonul elegiac sugerează ideea timpului ce se scurge ireversibil şi implacabil pentru om, pe măsură ce „zilele albe […] au început să plece,/ Ca nişte bărci tăcute”. Seara şi întunericul cuprind întreaga fire: „În şirul vieţii noastre întreg, se face seară”, imagine ce sugerează apropierea morţii. Eul liric încearcă să se mai agaţe de ultima sa speranţă, suportul religios, dar este dezolat când realizează că „straja de sus şi-a luat răgaz”. Refugiul spiritual rămâne poezia, ca templu măreţ al propriei creaţii artistice.

10. Lirismul subiectiv se realizează prin prezenţa mărcilor lexico-gramaticale ale eului poetic: verbe la persoana I singular „aş fi”, „aş sta”, "s-aştept",  „să ajung”, „slujesc”. Singurul pronume la persoana I este la numărul plural, "noastre" sugerează faptul că eul liric se autoinclude în omenire, prin acelaşi destin de muritor.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Subiectul al II-lea (20 de puncte)


Scrisoare cu următoarele cuvinte: alpin, exuberanţă, incendiar, monoton, splendoare, tinereţe


Cluj-Napoca, 29.06.2007


 


Dragă Alexandru,


 


                Iată că am ajuns la sfârşitul liceului, în perioada examenelor. N-aş fi crezut că timpul trece atât de repede… Dar încerc să nu mă stresez prea mult, ci să-mi menţin echilibrul. Şi să vezi la ce am recurs ca să mă relaxez:

                În perioada 20-25 iunie a.c., am fost în staţiunea Băişoara, la Serbările muntelui, eveniment organizat anual în cinstea mediului alpin. Peisajul este de o splendoare ce nu poate fi descrisă în cuvinte. Am plecat mai mulţi colegi din liceu şi această deplasare la înălţimi de peste 2000 de metri ne-a purificat la minte şi la trup. Dacă ai şti câtă exuberanţă ne inoculează muntele, câtă energie oxigenează creierul, ai veni şi tu aici în fiecare săptămână, mai ales că vieţuieşti la Călăraşi, adică la câmpie. A avut dreptate cine a zis că tinereţea se găseşte la munte – aer curat, verdeaţă, linişte…

                Revenind la eveniment, cel mai mult mi-au plăcut concursurile, că s-au organizat multe concursuri, incendiare aş putea spune, pentru noi, tinerii, şi s-au acordat o mulţime de premii. Din păcate, nu am reuşit să câştig nimic, dar am făcut cunoştinţă cu băieţi şi fete de vârsta noastră, care învaţă în Băişoara, dar, din păcate, şi ei sunt prinşi cu pregătirea pentru bacalaureat şi admiterea la facultate.

                Oricum, o astfel de activitate te scoate din monotonie şi pe mine m-a făcut să uit pentru o zi g rija examenelor. Ştiu că nu ai fi avut posibilitatea să vii, dar sper că anul viitor să mă vizitezi şi să mergem împreună la Serbările muntelui.

Până atunci, revin cu picioarele pe pământ şi îţi urez succes la examene!


 


Cu drag,

Andrei/Andreea


*** În lucrarea de examen, scrisoarea se redactează pe o pagină separată.

(Textul cerinţei conţine o cacofonie stridentă: "timpul acestor manifestări")


Subiectul al III-lea (30 de puncte)


Problematica iubirii, ilustrată într-un roman de tip obiectiv studiat:

* "Enigma Otiliei" de George Călinescu

* "Ion" de Liviu Rebreanu


(Sabina Rădulescu)



Editura Badea Scoala Superioara Comerciala "Nicolae Kretzulescu"-Bucuresti
Colectiv clasa a XII-a, coordonator prof. Mariana Badea