2007

"Scopul educatiei este acela de a
inlocui o minte goala cu una deschisa"
- Malcom
Acasa Subiecte
Proba Orala
Lb.Romana Engleza Franceza
Proba Scrisa
Proba A Proba C Proba D Proba E Proba F
Programa
Programe discipline
Rezolvari
Proba Orala
Lb.Romana Engleza Franceza
Proba Scrisa
Lb.Romana Matematica Geografia Romaniei Istoria Romanilor Economia Intreprinderi Economia Franceza Biologie
Suport
Romana
Limba Romana-utileIon Creanga -Basmul cult - Povestea lui Harap-AlbMihail Sadoveanu- Povestirea - Hanu AncuteiCostache Negruzzi- Nuvela istorica - Alexandru LapusneanulMircea Eliade - Nuvela fantastica - La TiganciMihai Eminescu-Nuvela fantastica - Sarmanul DionisIoan Slavici - Nuvela psihologica - Moara cu NorocIoan Slavici - Romanul traditional - MaraLiviu Rebreanu - Romanul obiectiv - IonCamil Petrescu - Romanul subiectiv - Ultima noapte de dragoste intaia..George Calinescu - Romanul realist - Enigma OtilieiMarin Preda - perioada postbelica - MorometiiI.L.Caragiale - Comedia - O scrisoare pierdutaCamil Petrescu - DramaVasile Alecsandri - pasoptismulMihai Eminescu - poezieGeorge Bacovia- simbolismVasile Voiculescu- traditionalismIon Pilat - traditionalismTudor Arghezi-modernismIon Barbu - modernismNichita Stanescu- neomodernism
Matematica Franceza Geografia Romaniei Istorie Marketing Economie
Calendar Articole Carti
Informatii
Sfaturi Practice
Evaluare Online
Geografie
Varianta 1 Varianta 2 Varianta 3 Varianta 4 Varianta 5 Varianta 6 Varianta 7 Varianta 8 Varianta 9 Varianta 10 Varianta 11 Varianta 12 Varianta 13 Varianta 14 Varianta 15 Varianta 16 Varianta 17 Varianta 18 Varianta 19 Varianta 20 Varianta 21 Varianta 22
Contact  

Reclama


Articole

Recomandari

Rezolvari variante2007 Limba Romana - Subiectul I si II Ptint   Scade Mareste
Varianta 25

Varianta 25

Subiectul I (40 de puncte)

(Nichita Stănescu, "Sărutul")


1. Sinonime: se-adumbrea = se întuneca; mat = opac; clinchet = sunet de zurgălăi, de clopoţel; stins = estompat, şters

2. Virgula marchează o enumeraţie, iar punctele de suspensie sugerează continuarea enumerării, în fantezia cititorului/poetului: "pe statui, pe cabluri, peste iarbă…"

3. Expresii/locuţiuni cu "aer": o gură de aer; a-şi da aere; aer cald; a fi în aer; în aer liber; a pluti ceva în aer;

4. Timpurile verbale sunt imperfect şi perfect compus, ceea ce exprimă o acţiune trecută de curând, dar nefinalizată, ci prelungită, perpetuată într-o continuă emoţie cauzată de iubirea ardentă a îndrăgostiţilor: "adumbrea", "ne sărutam", "ne-nfăşura", "nu ne-a lovit".

5. Imagini auditive: "clinchet stins", "bate-n arbori ora"

6. Tema iubirii; motivul sărutului

7. Figura de stil:"clinchet stins" metaforă şi imagine auditivă care sugerează emoţia puternică pe care o simte îndrăgostitul, la atingerea delicată a umărului, bătăile inimii amplificând fiorul lăuntric al eului liric.

8. Titlul, reprezentat printr-un substantiv articulat, "Sărutul", defineşte sentimentul de iubire tinerească şi unicitatea experienţei pe care eul liric o trăieşte, probabil, pentru prima oară în viaţa. Chiar din prima strofă, îndrăgostitul exprimă bucuria sărutului în public, "în pieţe şi în scuaruri", deşi cei doi îndrăgostiţi se simt singuri pe lume: "un aer mat ne-nfăşura, şi nimeni nu ne-a lovit vreodată cu privirea". Finalul poeziei marchează începutul iubirii intense, fericirea până la cer dă sentimentului valenţe înălţătoare: "Luceau intens, presate de un cer/ pe care-l începea iubirea noastră".

9. Trăsături neomoderniste:

- configuraţia iubirii într-un lirism pur, în care emoţia este reală, asumată de eul liric;

- limbajul artistic se distinge prin ambiguitatea expresiei: "steaua neagră a părului tău scurt" - metaforă

- ingambamentul - continuarea ideii din versurile anterioară, fără a se marca versurile prin majusculă ("scindare a unei unităţi lexico-sintactice prin dispunerea ei în versuri diferite"- "Dicţionar de ştiinţe ale limbii", Ed.Nemira)

10. Ultima strofă începe prin conjuncţia copulativă "şi", care nu are această funcţiune, ci continuă emoţia sentimentului de iubire, care ajunge la fericire şi extaz. Martorii îndrăgostiţilor, păsările, sunt un simbol al zborului, al simţământului înălţător care atinge cerul, ca punct de plecare al iubirii: "un cer […] pe care-l începea iubirea noastră". Enumeraţia "pe bănci/ şi pe statui, pe cabluri, peste iarbă" compune cadrul neomodernist al iubirii, în poezia anilor '60. Imperfectul verbelor "se coborau", "luceau", "începea" ilustrează expresivitatea strofei, sugerând continuitatea sentimentului de dragoste.


Subiectul al II-lea (20 de puncte)


Text argumentativ despre prietenie: "Fereşte-te deopotrivă de prietenia duşmanului şi de duşmănia prietenului." (Nicolae Iorga, "Cugetări")


                Sunt de acord cu afirmaţia lui Nicolae Iorga, “Fereşte-te deopotrivă de prietenia duşmanului şi de duşmănia prietenului”, ambele valenţe ale prieteniei fiind la fel de riscante

                Un prim argument ar fi că prietenia cu duşmanul este periculoasă, întrucât el poate afla o mulţime de intimităţi, de fapte sau atitudini personale, care ar constitui adevărate "îndrumări" pentru îndeplinirea scopului său de a-ţi face rău, atunci când se iveşte ocazia.

                Duşmănia prietenului este chiar mai primejdioasă, deoarece el îţi cunoaşte cel mai bine slăbiciunile, punctele vulnerabile, secretele şi este, de asemenea, ultima persoană de la care te-ai aştepta să te lovească, de unde rezultă că el te poate doborî cel mai uşor.

                În ambele cazuri, relaţia presupune ipocrizie: duşmanul se preface că-ţi este prieten şi te distruge după ce îţi află slăbiciunile, iar prietenul devenit duşman simulează sinceritatea pentru a-ţi "adormi" bănuielile. Putem lua un exemplu din literatură, pe Ion, care se împrieteneşte cu George Bulbuc doar pentru a ajunge la Florica, ceea ce duce la un destin nefericit pentru amândoi.

                În concluzie, raţiunea trebuie să domine orice relaţie, fie de duşmănie, fie de prietenie, ca să poţi discerne adevărul despre fiecare dintre cei ce vor să pară apropiaţi. În viaţă, să nu uiţi nicicând proverbul popular:“Fereşte-mă, Doamne, de prieteni, că de duşmani mă feresc singur”.


 


Subiectul al III-lea (30 de puncte)


Particularităţile de realizare a unui personaj comic dintr-o operă literară studiată:

* Zaharia Trahanache - comedia "O scrisoare pierdută" de I.L.Caragiale

* Nae Caţavencu - comedia "O scrisoare pierdută" de I.L.Caragiale

* Agamemnon Dandanache - comedia "O scrisoare pierdută" de I.L.Caragiale

* Ghiţă Pristanda - comedia "O scrisoare pierdută" de I.L.Caragiale

*Jupân Dumitrache - comedia "O noapte furtunoasă " de I.L.Caragiale

* Rică Venturiano - comedia "O noapte furtunoasă " de I.L.Caragiale

(Ştefan Robu)



Editura Badea Scoala Superioara Comerciala "Nicolae Kretzulescu"-Bucuresti
Colectiv clasa a XII-a, coordonator prof. Mariana Badea