2007

"Scopul educatiei este acela de a
inlocui o minte goala cu una deschisa"
- Malcom
Acasa Subiecte
Proba Orala
Lb.Romana Engleza Franceza
Proba Scrisa
Proba A Proba C Proba D Proba E Proba F
Programa
Programe discipline
Rezolvari
Proba Orala
Lb.Romana Engleza Franceza
Proba Scrisa
Lb.Romana Matematica Geografia Romaniei Istoria Romanilor Economia Intreprinderi Economia Franceza Biologie
Suport
Romana
Limba Romana-utileIon Creanga -Basmul cult - Povestea lui Harap-AlbMihail Sadoveanu- Povestirea - Hanu AncuteiCostache Negruzzi- Nuvela istorica - Alexandru LapusneanulMircea Eliade - Nuvela fantastica - La TiganciMihai Eminescu-Nuvela fantastica - Sarmanul DionisIoan Slavici - Nuvela psihologica - Moara cu NorocIoan Slavici - Romanul traditional - MaraLiviu Rebreanu - Romanul obiectiv - IonCamil Petrescu - Romanul subiectiv - Ultima noapte de dragoste intaia..George Calinescu - Romanul realist - Enigma OtilieiMarin Preda - perioada postbelica - MorometiiI.L.Caragiale - Comedia - O scrisoare pierdutaCamil Petrescu - DramaVasile Alecsandri - pasoptismulMihai Eminescu - poezieGeorge Bacovia- simbolismVasile Voiculescu- traditionalismIon Pilat - traditionalismTudor Arghezi-modernismIon Barbu - modernismNichita Stanescu- neomodernism
Matematica Franceza Geografia Romaniei Istorie Marketing Economie
Calendar Articole Carti
Informatii
Sfaturi Practice
Evaluare Online
Geografie
Varianta 1 Varianta 2 Varianta 3 Varianta 4 Varianta 5 Varianta 6 Varianta 7 Varianta 8 Varianta 9 Varianta 10 Varianta 11 Varianta 12 Varianta 13 Varianta 14 Varianta 15 Varianta 16 Varianta 17 Varianta 18 Varianta 19 Varianta 20 Varianta 21 Varianta 22
Contact  

Reclama


Articole

Recomandari

Rezolvari variante2007 Limba Romana - Subiectul I si II Ptint   Scade Mareste
Varianta 30

Varianta 30


Subiectul I (40 de puncte)

(Tudor Arghezi, "Inscripţie pe uşa poetului")


1. Antonime: niciodată # întotdeauna, oricând, pururea; treptat # spontan, brusc; au scăzut # au crescut; depărtare # apropiere

2. Cratima - "De aceea n-ai să mori": -leagă două cuvinte fără pauză, pentru a se rosti într-o singură silabă şi marchează absenţa vocalei “u” de la negaţia "nu".

3. Polisemia verbului “a scădea”: *Din cauza secetei, a scăzut debitul apelor. *Astăzi valoarea dolarului a scăzut cu un procent. *Pentru că a scăzut greşit la exerciţiu, a obţinut un alt rezultat.

4. Funcţii ale comunicării: *funcţia expresivă (emotivă - evidenţiază stările afective ale emiţătorului); *funcţia poetică (estetică/literară - se manifestă mai ales în poezie, mesajul fiind alcătuit din elemente prozodice sau cuvinte cu sens figurat)

5. Antiteză: “Morţi târzii şi timpurii.”

6. Teme: condiţia poetului în lume; viziunea despre moarte;

7. Figura de stil: Prin metafora “spre un punct sclipit de stea”, eul liric sugerează apogeul, punctul culminant al creaţiei sale; epitetul "sclipit" şi determinantul "de stea" ilustrează harul celest al poetului şi strălucirea artei sale.

8. Tema poeziei ilustrează condiţia poetului în lume, iar eul liric foloseşte persoana a II-a singular deoarece se adresează în mod direct oricărui poet nemuritor, eternizat de creaţia sa: "De aceea n-ai să mori/ Încă-o dată niciodată"; "S-a iscat din morţi poetul".

9. Strofa a treia din poezia “Inscripţie pe uşa poetului” scrisă de Tudor Arghezi debutează cu ideea că odată cu trecerea timpului faptele poetului se pierd “amintirile, treptat,/ au scăzut, şi-ncet, pe-ncetul”. Prin comparaţia “s-a iscat din morţi poetul/ ca un cerc dintr-un pătrat”, eul liric sugerează nemurirea poetului prin operă, substantivul “cerc” sugerând perfecţiunea creaţiei.

10. Semnificaţia titlului: Titlul “Inscripţie pe uşa poetului” sugerează un epitaf, o inscripţie pe piatra funerară care eternizează poetul şi creaţia sa artistică. De altfel, poezia "Inscripţiilor" scrise de Tudor Arghezi constituie o lirică inedită în peisajul literaturii române, fiecare creaţie din acest ciclu având ca titlu cuvântul "Inscripţie", urmat de materialul pe care poetul îşi "ciopleşte" ideile (ex.: "Inscripţie pe biserică")

 

Subiectul al II-lea (20 de puncte)

Transformarea unui text din vorbire directă în vorbire indirectă:


Îngândurată, Elena îi spune lui Andrei că nu crede că este bine să fii singur în viaţă, chiar dacă uneori ai nevoie de singurătate. Andrei constată, cu o uşoară ironie, că Elena a devenit mai înţeleaptă, dar ea îi mărturiseşte că nu este mai isteaţă, ci că ieri a terminat de citit o carte care a impresionat-o. Andrei este curios să afle dacă se referă la unul dintre romanele ei preferate, adică un roman de aventuri. Elena îl lămureşte că este vorba despre jurnalul unui mare om de cultură din secolul al XIX-lea. Tânărul se arată încântat şi îşi aduce aminte de cartea pe care el o dăruise Elenei, de ziua ei.


Subiectul al III-lea (30 de puncte)


Construcţia subiectului într-o dramă studiată:


* "Răzvan şi Vidra" de Bogdan Petriceicu-Hasdeu

* "Jocul ielelor" de Camil Petrescu

* "Suflete tari" de Camil Petrescu

* "Iona" de Marin Sorescu

* "Meşterul Manole" de Lucian Blaga

(Dragoş Zevedei)



Editura Badea Scoala Superioara Comerciala "Nicolae Kretzulescu"-Bucuresti
Colectiv clasa a XII-a, coordonator prof. Mariana Badea