2007

"Scopul educatiei este acela de a
inlocui o minte goala cu una deschisa"
- Malcom
Acasa Subiecte
Proba Orala
Lb.Romana Engleza Franceza
Proba Scrisa
Proba A Proba C Proba D Proba E Proba F
Programa
Programe discipline
Rezolvari
Proba Orala
Lb.Romana Engleza Franceza
Proba Scrisa
Lb.Romana Matematica Geografia Romaniei Istoria Romanilor Economia Intreprinderi Economia Franceza Biologie
Suport
Romana
Limba Romana-utileIon Creanga -Basmul cult - Povestea lui Harap-AlbMihail Sadoveanu- Povestirea - Hanu AncuteiCostache Negruzzi- Nuvela istorica - Alexandru LapusneanulMircea Eliade - Nuvela fantastica - La TiganciMihai Eminescu-Nuvela fantastica - Sarmanul DionisIoan Slavici - Nuvela psihologica - Moara cu NorocIoan Slavici - Romanul traditional - MaraLiviu Rebreanu - Romanul obiectiv - IonCamil Petrescu - Romanul subiectiv - Ultima noapte de dragoste intaia..George Calinescu - Romanul realist - Enigma OtilieiMarin Preda - perioada postbelica - MorometiiI.L.Caragiale - Comedia - O scrisoare pierdutaCamil Petrescu - DramaVasile Alecsandri - pasoptismulMihai Eminescu - poezieGeorge Bacovia- simbolismVasile Voiculescu- traditionalismIon Pilat - traditionalismTudor Arghezi-modernismIon Barbu - modernismNichita Stanescu- neomodernism
Matematica Franceza Geografia Romaniei Istorie Marketing Economie
Calendar Articole Carti
Informatii
Sfaturi Practice
Evaluare Online
Geografie
Varianta 1 Varianta 2 Varianta 3 Varianta 4 Varianta 5 Varianta 6 Varianta 7 Varianta 8 Varianta 9 Varianta 10 Varianta 11 Varianta 12 Varianta 13 Varianta 14 Varianta 15 Varianta 16 Varianta 17 Varianta 18 Varianta 19 Varianta 20 Varianta 21 Varianta 22
Contact  

Reclama


Articole

Recomandari

Rezolvari variante2007 Limba Romana - Subiectul I si II Ptint   Scade Mareste
Varianta 33

Varianta 33


 


Subiectul I (40 de puncte)

(Emil Botta, "Remember")


1. Sinonime: a scrie = a nota, a consemna; a auzi = a asculta; odaie = încăpere, cameră; voce = glas.

2. Enunţuri cu sensurile conotative ale cuvintelor perete şi a se aprinde: *Ea este o fire suspicioasă, deoarece consideră că pereţii au urechi. *Profesorul s-a aprins atunci când şi-a dat seama că a fost minţit de elevul său preferat.

3. Vers care conţine un adjectiv cu valoare expresivă:Ce departe eşti, întunecata mea iubită”. Cuvântul “întunecata” este un adjectiv cu valoare expresivă.

4. Verbele la modul indicativ - "eşti", "văd", "aud", "scrii" - din prima strofă ilustrează trăirea reală, verosimilă a eului liric. Verbele din strofa a doua, aflate la modul conjunctiv, "să nu pot", "să aud", "să ridic", "să zăresc", sugerează acţiuni posibile, dorinţa neputincioasă a eului liric de a-şi întâlni iubita.

5. Cele doua mărci lexico-gramaticale, prin care se evidenţiază eul liric în prima strofă, sunt:

- prezenţa pronumelor de persoana I singular: “ mea”, "-mă", "-mi";

- prezenţa verbelor la persoana I singular: “(te) văd”, "(te)-aud";

- adresarea directă, realizată prin pronume şi verbe la persoana a II-a singular: "te", "eşti", "scrii" şi prin vocativul "întunecata mea iubită".

6. Tema iubirii; tema morţii.

7. Semnificaţia unei figuri de stil: “Să mă ridic din pat ca o stafie” este o comparaţie care sugerează starea emoţională ireală a eului liric, care se vede ca fiinţă din altă lume, un duh, un spirit.

8. Comentarea versurilor: “Da, e posibil, întunecatul meu iubit,/ să mă auzi cântând chiar când voi fi murit,/ să mă vezi aieve în cereasca oglind / şi în părul meu stele să se stingă şi să aprindă”. Ultimul catren al poeziei reprezintă o adresare directă imaginară a iubitei către eul liric, prin care se evidenţiază ideea că cei care se iubesc pot comunica şi dincolo de moarte. Ea îi promite că îi va fi alături pentru vecie, fiind capabilă să depăşească orice limită în numele dragostei. Epitetul “cereasca oglindă” transfigurează cerul care devine o cale de comunicare între îndrăgostiţi, chiar dacă aceştia aparţin unor lumi diferite (cosmic - terestru). Stelele vor străluci ca prin minune în părul iubitei, iar cântecul sferelor va alina suferinţa celui rămas singur pe pământ.

9. Semnificaţia titlului: Remember” înseamnă “aminteşte-ţi”, titlu ce sugerează îndemnul către neuitarea sentimentului de iubire, a momentelor frumoase petrecute împreună, proiectând sentimentul în eternitate, dincolo de moarte.

10. Trăsături ale modernismului:

- intelectualizarea poeziei – ilustrarea în operele literare a unor concepţii metafizice şi viziuni originale despre lume, viaţa şi univers, viziunea iubirii şi dincolo de moarte;

- scrierea unor versuri cu literă mică este un procedeu numit ingambament ("scindare a unei unităţi lexico-sintactice prin dispunerea ei în versuri diferite"- "Dicţionar de ştiinţe ale limbii", Ed.Nemira), o inovaţie prozodică a moderniştilor


 


Subiectul al II-lea (20 de puncte)


Text argumentativ despre relaţiile dintre prieteni: “O prietenie adevărată nu se poate epuiza prin uzură şi nici nu poate înceta fiindcă părţile şi-au descoperit la un moment dat alte gusturi şi alte interese” (Alexandru Paleologu, "Despre lucrurile cu adevărat importante")


                Cred cu tărie că o prietenie adevărată nu se deteriorează din pricina trecerii timpului şi nici din cauza schimbării caracterului individului ori a intereselor.

                Un prim argument în susţinerea acestei idei ar fi faptul că orice om, inevitabil, se schimbă într-o oarecare măsură, fie fizic, fie psihic, acest lucru fiind cauzat de împrejurările vieţii. Un prieten adevărat este menit să-ţi fie alături şi la bine şi la rău, să-ţi dea sfaturi şi să te susţină în tot ceea ce faci, fără niciun fel de interes sau condiţie. Prietenia nu presupune jumătăţi de măsură, nu admite motive convenţionale, trebuie să fie o relaţie solidă, cinstită şi permanentă. Prietenia nu se uzează, ci, dimpotrivă, se adânceşte, capătă complexitate şi comunicarea este dincolo de cuvinte. Prietenia înseamnă generozitate şi sprijin permanent, excluzând cu desăvârşire interesul, egoismul sau invidia.

                În altă ordine de idei, dacă doi prieteni descoperă la un moment dat că nu se potrivesc la gusturi sau au interese divergente, sigur că relaţia se stinge, dar asta înseamnă că n-a fost o prietenie adevărată, ci numai o legătură aparentă şi conjuncturală.

                În concluzie, sunt de acord cu afirmaţia lui Alexandru Paleologu, deoarece, indiferent de urcuşurile şi coborâşurile vieţii, un prieten trebuie să fie alături necondiţionat, fără a fi influenţat de comportamentul, adecvat sau neadecvat, al celuilalt.


 


Subiectul al III-lea (30 de puncte)


Particularităţi ale dramei, prin referire la o operă studiată:


* "Răzvan şi Vidra" de Bogdan Petriceicu Hasdeu

* "Jocul ielelor" de Camil Petrescu

* "Suflete tari" de Camil Petrescu

* "Iona" de Marin Sorescu

* "Meşterul Manole" de Lucian Blaga


(Roxana Blănaru)


Editura Badea Scoala Superioara Comerciala "Nicolae Kretzulescu"-Bucuresti
Colectiv clasa a XII-a, coordonator prof. Mariana Badea