2007

"Scopul educatiei este acela de a
inlocui o minte goala cu una deschisa"
- Malcom
Acasa Subiecte
Proba Orala
Lb.Romana Engleza Franceza
Proba Scrisa
Proba A Proba C Proba D Proba E Proba F
Programa
Programe discipline
Rezolvari
Proba Orala
Lb.Romana Engleza Franceza
Proba Scrisa
Lb.Romana Matematica Geografia Romaniei Istoria Romanilor Economia Intreprinderi Economia Franceza Biologie
Suport
Romana
Limba Romana-utileIon Creanga -Basmul cult - Povestea lui Harap-AlbMihail Sadoveanu- Povestirea - Hanu AncuteiCostache Negruzzi- Nuvela istorica - Alexandru LapusneanulMircea Eliade - Nuvela fantastica - La TiganciMihai Eminescu-Nuvela fantastica - Sarmanul DionisIoan Slavici - Nuvela psihologica - Moara cu NorocIoan Slavici - Romanul traditional - MaraLiviu Rebreanu - Romanul obiectiv - IonCamil Petrescu - Romanul subiectiv - Ultima noapte de dragoste intaia..George Calinescu - Romanul realist - Enigma OtilieiMarin Preda - perioada postbelica - MorometiiI.L.Caragiale - Comedia - O scrisoare pierdutaCamil Petrescu - DramaVasile Alecsandri - pasoptismulMihai Eminescu - poezieGeorge Bacovia- simbolismVasile Voiculescu- traditionalismIon Pilat - traditionalismTudor Arghezi-modernismIon Barbu - modernismNichita Stanescu- neomodernism
Matematica Franceza Geografia Romaniei Istorie Marketing Economie
Calendar Articole Carti
Informatii
Sfaturi Practice
Evaluare Online
Geografie
Varianta 1 Varianta 2 Varianta 3 Varianta 4 Varianta 5 Varianta 6 Varianta 7 Varianta 8 Varianta 9 Varianta 10 Varianta 11 Varianta 12 Varianta 13 Varianta 14 Varianta 15 Varianta 16 Varianta 17 Varianta 18 Varianta 19 Varianta 20 Varianta 21 Varianta 22
Contact  

Reclama


Articole

Recomandari

Rezolvari variante2007 Limba Romana - Subiectul I si II Ptint   Scade Mareste
Varianta 34

Varianta 34

Subiectul I (40 de puncte)

(George Coşbuc, "În miezul verii")


1. Sinonime: nesfârşită = infinită; deplin = total; linişte = tăcere; văzduh = cer

2. Rolul cratimei în versul “Dorm şi-arinii de pe maluri” este acela de a lega două cuvinte pentru a se rosti fără pauză, într-o singură silabă, păstrând totodată măsura şi ritmul versurilor.

3. Sens conotativ al cuvintelor "căldură" şi "cale": *Simţea de departe căldura sufletească a mamei. *După câteva mustrări din partea părinţilor, Andrei a revenit pe calea cea bună.

4. Adverb: “Liniştea-i deplin stăpân“

5. Relaţie de opoziţie: "Niciun nor văzduhul n-are/ Foc sub el să mai ascunză;"

6. Tema: natura ; motivul: vara

7. Comparaţia "Şi e linişte pe dealuri/ Ca-ntr-o mănăstire arsă" are rolul de a accentua imaginea calmului şi a liniştii care străbate întreaga poezie. Arşiţa de pe dealuri este asemănată cu atmosfera tăcută şi relaxantă dintr-o "mănăstire arsă", unde domină tăcerea şi nemişcarea.

8. Finalul poeziei reiterează încremenirea cauzată de arşiţa verii, idee ce domină întreaga poezie. Natura este moleşită de căldura sufocantă, astfel încât pare fără viaţă, enumeraţia ”niciun nor”,”nicio pasăre”, “nicio frunză” accentuează ideea că nimic nu se clinteşte. Atmosfera este apăsătoare, nemişcarea copleşeşte întreaga fire, iar repetiţia pronumelui “niciun, nicio “ amplifică senzaţia de pustietate. Prozodic, strofa are cinci versuri, dintre care patru cu măsura de 8 silabe, iar ultimul de 4 silabe, versificaţie tipică pentru lirica lui George Coşbuc.

9. Titlul “În miezul verii“este sugestiv pentru o zi toridă de vară. Natura inertă este cuprinsă de un calm şi o linişte surprinzătoare, “e pustiu; şi nu se’ngână nicio boare”. Nimic nu se mişcă din cauza căldurii dogoritoare, nici măcar păsările nu aleargă prin văzduh. Poezia lui Coşbuc are un aspect monografic, în care sunt surprinse elemente ale satului şi dincolo de acestea, peisajul reprezentat de luncă, vale, câmp, dealuri, întreaga natură fiind toropită de căldură. Întreaga poezie este dominată de moliciunea specifică arşiţei copleşitoare într-o zi din "miezul verii".

10. În poezia “În miezul verii“ se manifestă lirismul obiectiv, reprezentat de verbe şi pronume la persoana a III-a singular, ceea ce argumentează absenţa directă a eului liric: "nu se'ngână", "e linişte", "dorm", "se revarsă", "să ascunză", "nu se mişcă".


Subiectul al II-lea (20 de puncte)

Transformarea replicilor dialogului în vorbire indirectă (un fragment din "Hronicul şi cântecul vârstelor" de Lucian Blaga):


                A doua zi la ora 10 mă duc la Bibliotecă. Caut. Cornelia n-a sosit încă. Mă opresc. Pornesc iar; văd la capătul celălalt destul de depărtat, o domnişoară. După mişcări, trebuie să fie Cornelia. După ce mă sărută, îşi arată îngrijorarea faţă de mine, pentru că arăt foarte rău şi încearcă să mă consoleze, amintindu-mi că în curând ne vom căsători.

                Mă mir când aud această veste, însă Cornelia îmi dezvăluie motivul pentru care s-a dus la Paris: pentru a-şi îndupleca fratele, adică familia, să fie de acord cu această căsătorie. Ea este dezamăgită că n-a reuşit, fratele ei susţinând argumentul că sora lui trebuie să-şi termine studiile mai întâi. Încrâncenată, Cornelia este hotărâtă să ne căsătorim imediat ce ne vom întoarce în ţară sau imediat ce voi dori eu. Mă enervez, pentru că ea îmi spusese că pe la începutul lui septembrie va fi la Viena, însă ea se scuză într-un mod tipic feminin: croitoreasa nu-i terminase rochiile comandate şi o tot purta cu vorba. De altfel, Cornelia era sigură că nici eu nu voi ajunge la Viena decât atunci când vor începe cursurile.

(Atenţie! Textul care precedă dialogurile este la persoana I singular, aşadar transpunerea în vorbire indirectă păstrează persoana naratorului, adică relatarea celor discutate implică persoana I, a naratorului-personaj. - "Dicţionar de ştiinţe ale limbii", Ed.Nemira)


Subiectul al III-lea (30 de puncte)


Rolul lui Titu Maiorescu în impunerea unei noi direcţii în literatura română din a doua jumătate a secolului al XIX-lea, prin referire la unul dintre studiile critice de referinţă: "O cercetare critică asupra poeziei române de la 1867", "În contra direcţiei de azi în cultura română", "Comediile d-lui Caragiale", "Eminescu şi poeziile lui".

* Junimea şi Titu Maiorescu

(Ioana Andera Bogdan)


Editura Badea Scoala Superioara Comerciala "Nicolae Kretzulescu"-Bucuresti
Colectiv clasa a XII-a, coordonator prof. Mariana Badea