2007

"Scopul educatiei este acela de a
inlocui o minte goala cu una deschisa"
- Malcom
Acasa Subiecte
Proba Orala
Lb.Romana Engleza Franceza
Proba Scrisa
Proba A Proba C Proba D Proba E Proba F
Programa
Programe discipline
Rezolvari
Proba Orala
Lb.Romana Engleza Franceza
Proba Scrisa
Lb.Romana Matematica Geografia Romaniei Istoria Romanilor Economia Intreprinderi Economia Franceza Biologie
Suport
Romana
Limba Romana-utileIon Creanga -Basmul cult - Povestea lui Harap-AlbMihail Sadoveanu- Povestirea - Hanu AncuteiCostache Negruzzi- Nuvela istorica - Alexandru LapusneanulMircea Eliade - Nuvela fantastica - La TiganciMihai Eminescu-Nuvela fantastica - Sarmanul DionisIoan Slavici - Nuvela psihologica - Moara cu NorocIoan Slavici - Romanul traditional - MaraLiviu Rebreanu - Romanul obiectiv - IonCamil Petrescu - Romanul subiectiv - Ultima noapte de dragoste intaia..George Calinescu - Romanul realist - Enigma OtilieiMarin Preda - perioada postbelica - MorometiiI.L.Caragiale - Comedia - O scrisoare pierdutaCamil Petrescu - DramaVasile Alecsandri - pasoptismulMihai Eminescu - poezieGeorge Bacovia- simbolismVasile Voiculescu- traditionalismIon Pilat - traditionalismTudor Arghezi-modernismIon Barbu - modernismNichita Stanescu- neomodernism
Matematica Franceza Geografia Romaniei Istorie Marketing Economie
Calendar Articole Carti
Informatii
Sfaturi Practice
Evaluare Online
Geografie
Varianta 1 Varianta 2 Varianta 3 Varianta 4 Varianta 5 Varianta 6 Varianta 7 Varianta 8 Varianta 9 Varianta 10 Varianta 11 Varianta 12 Varianta 13 Varianta 14 Varianta 15 Varianta 16 Varianta 17 Varianta 18 Varianta 19 Varianta 20 Varianta 21 Varianta 22
Contact  

Reclama


Articole

Recomandari

Rezolvari variante2007 Limba Romana - Subiectul I si II Ptint   Scade Mareste
Varianta 38

Varianta 38

Subiectul I (40 de puncte)

(Vasile Alecsandri, „Vânătorul”)


1. Sinonime: însoţirea = căsătoria, acompanierea; lasă = rămâne, persistă; soarbe = respiră; se ridică = se înalţă

2. În versul: "Şi pe soare, falnic oaspe, îl salută cu iubire, virgulele marchează apoziţia metaforică "falnic oaspe", care explică ipostaza soarelui personificat.

3. Verbe aflate în relaţie de antonimie: "se ridică" # "cade"

4.Verbul la gerunziu “admirând” ce se repeta în strofa a II-a, la începutul versurilor al doilea şi al treilea subliniază fascinaţia pe care natura o revarsă asupra eului liric, ilustrând vraja luminilor şi a umbrelor jucăuşe prin iarba şi florile din poiene: "Admirând jocul luminei pe splendoarele verdeţii,/ Admirând în umbra caldă florile de prin poiene".

5. Imagini vizuale: “vânătorul pleacă grabnic la a zorilor ivire”; “Vânătorul la tulpina-i cade-n visuri iubitoare”; florile de prin poiene,/ Şi pâraie cristaline, şi vultani cu mândre pene".

6. Ritm trohaic, măsura de 16 silabe

7. Personificarea "Valuri limpede […]/ Trec alin pe faţa lumii şi din treacăt o sărută" sugerează armonia dintre om şi natură, participarea afectivă a naturii în viaţa omului.

8. Ultima strofă reprezintă o imagine vizuală complexă în care sunt prezente atât elemente ale naturii, plopul “cu a lui frunză argintie” (epitet cromatic), cât şi reprezentanţi ai lumii animale (veveriţele, personificate, care râd de arma lucitoare). În strofă este prezent şi motivul visului, vânătorul fiind furat de doruri neştiute, la care cugetă aşezat lângă tulpina plopului. Frumuseţea naturii este copleşitoare, emană o vrajă atât de puternică, încât vânătorul uită cu desăvârşire scopul pentru care se afla acolo, de aceea două veveriţe se amuză privind arma care devenise inutilă.

9. Poezia aparţine genului liric deoarece modul de expunere predominant este descrierea, eul liric îşi exprimă în mod direct sentimentele, iar în fragment sunt prezente imagini vizuale şi auditive compuse prin intermediul unor figuri de stil (“Valuri limpede de aer, ca o mare nevăzută,/ Trec alin pe faţa lumii şi în treacăt o sărută”- epitete, metafore, personificare).

10. Descrierea este modul de expunere predominant în acest fragment, deoarece eul liric conturează imagini vizuale ("vultani cu mândre pene"), auditive ("mii de glasuri sunătoare"), motorii ("Vânătorul pleacă grabnic"), realizate prin figuri de stil.


Subiectul al II-lea (20 de puncte)

Scrisoare despre ce înseamnă să fii onest:

Cluj- Napoca, 29.06.2007***


Dragă George,


                Îţi mulţumesc pentru scrisoarea ta. M-am bucurat că ai câştigat olimpiada la matematică. Te felicit şi sunt sigură că vei ajunge la faza internaţională. Eu îţi ţin pumnii şi-ţi doresc putere de …exerciţii.

                La şcoală mă descurc bine. Colegii sunt extraordinari şi ne ajutăm reciproc, fiind în acelaşi timp şi prieteni. Ca să-ţi dai seama de relaţiile dintre noi, elevii de la Colegiul "George Coşbuc", am să-ţi relatez o situaţie petrecută de curând.

Acum ceva timp, am avut o dispută cu Andrei, colegul meu. El crede că, în viaţă, onestitatea înseamnă să fii sincer cu tine, însă nu neapărat şi cu ceilalţi din jurul tău. Mie mi s-a părut că aceasta este o viziune destul de limitată asupra onestităţii şi a respectului faţă de tine şi de ceilalţi. Eu consider că, pentru a fi onest cu tine, trebuie să fii de bună credinţă cu toţi din jurul tău. Această dispută ţine de vreo săptămână, deoarece niciunul dintre noi nu este capabil să-l convingă pe celălalt că nu are dreptate. Ceilalţi colegi s-au împărţit în grupe, în funcţie de propria opinie despre importanţa corectitudinii în comportamentul fiecărui cetăţean. L-am întrebat şi pe profesorul de filozofie şi el a spus că onestitatea este un concept filozofic complex, iar acesta poate fi privit din mai multe perspective.

Tu ce părere ai? Aş fi foarte curioasă să-ţi aflu opinia.

                Sper să ne vedem curând. Poate dau eu o fugă la tine, la Ploieşti şi vom putea discuta mai pe larg despre toate lucrurile, inclusiv onestitatea.


Cu drag,

Florina.

*** În lucrarea de examen, scrisoarea se redactează pe o pagină separată.

(Andreea Dincă)


Subiectul al II-lea (20 de puncte) - altă rezolvare

Scrisoare despre ce înseamnă să fii onest:


 


Cluj-Napoca, 29.06.2007***


 


Dragă George,


 


                Îţi scriu aceste rânduri pentru a-ţi povesti o întâmplare recentă. Cred că ţi-l aminteşti pe colegul meu, Andrei, cel cu care am fost în parc în vacanţa trecută. Ei bine, într-o zi m-a provocat să îi spun părerea mea despre el, mai ales dacă îl consider sau nu onest.

                I-am răspuns că nu şi, pentru a-mi argumenta opinia, i-am adus aminte o întâmplare din clasa a X-a când, întrebat de doamna profesoară de matematică dacă şi-a făcut tema, el a răspuns afirmativ, minţind în acest fel, numai pentru a nu încasa o nota mică. În schimb, colegul nostru Marius şi-a asumat responsabilitatea pentru faptele sale şi a recunoscut că nu şi-a scris exerciţiile. Chestionat de doamna profesoară, el a mărturisit că a preferat să vizioneze derby-ul Steaua-Dinamo din seara precedentă. Cu toate că a mărturisit adevăratul motiv pentru care nu şi-a făcut tema, Marius tot a încasat nota 4, dar şi-a respectat principiile morale proprii, printre care onestitatea.

                Recunosc că nu ştiu ce aş fi făcut în locul lui: aş fi spus adevărul sau m-aş fi eschivat şi aş fi minţit numai pentru a nu lua o notă mică? Tu cum ai fi procedat, George?

                Aştept cu nerăbdare răspunsul tău.

Te îmbrăţişez,

Florina.

*** În lucrarea de examen, scrisoarea se redactează pe o pagină separată.


Subiectul al III-lea (30 de puncte)


Perspectiva narativă într-un roman de tip subiectiv studiat:

*"Ultima noapte de dragoste şi întâia noapte de război" de Camil Petrescu

* "Patul lui Procust" de Camil Petrescu

* "Maitreyi" de Mircea Eliade

(Alina Neacşu)



© Editura Badea Scoala Superioara Comerciala "Nicolae Kretzulescu"-Bucuresti
Colectiv clasa a XII-a, coordonator prof. Mariana Badea