Varianta 72
Subiectul I (40 de puncte)
(Camil Petrescu, "Un om între oameni")
1. Polisemia cuvântului "a slăbi": *Datorită regimului, Anca a slăbit 10 kilograme. *Din cauza efortului, organismul ei este foarte slăbit.
2. Utilizarea punctelor de suspensie în replica stolnicului Bâscoveanu marchează pauze în fluxul ideilor şi evidenţiază starea de agitaţie interioară atunci când îi explică pitarului motivul pentru care trebuia să se grăbească.
3. Câmpul semantic al cuvântului "zăpadă": viforniţă, viscolul, nămeţii, ninsoare, troienind, fulgii
4. Prin folosirea registrului arhaic se compune atmosfera epocii istorice din preajma revoluţiei de la 1848.
5. Verbele la perfect simplu se folosesc pentru a sugera o acţiune sau stare de dată recentă, finalizată de curând, având rol afectiv şi stimulativ pentru ritmul alert al acţiunii: "Pitarul Barbu Petrescu se pomeni că vine spre conac"; "Pitarul îngălbeni"; "Bâscoveanu trecu în goană".
6. Numele şi funcţia personajelor implicate în dialog: Barbu Petrescu- pitar; Gheorghe Bâscoveanu- stolnic
7. Rolul indicilor spaţiali este de a reflecta un spaţiu real, acela al conacului unde locuia pitarul Barbu Petrescu, de a indica cititorilor locurile pe unde personajele trebuie să treacă şi itinerarul pe care să-l urmeze pentru a ajunge la destinaţie: Sălătruc, mănăstirea Cotmeana, Grebleşti, Turnu Roşu etc.
8. Particularităţi ale vorbirii directe /ale stilului direct:
- prezenţa dialogului,
- adresarea directă prin vocativul substantivelor şi imperativul verbelor: „Boierule[..] îi strigă omul de pe cal”; "Nu întârzia!"
- prezenţa verbelor de declaraţie: "strigă", "întrebă"
9. Veştile despre fuga stolnicului Matei Lăcusteanu îl sperie pe pitar şi-l determină să plece cât mai repede „într-un ceas suntem gata şi noi”, considerând că trebuie să părăsească ţara.
10. Textul narativ se defineşte prin naraţiune şi dialog ca moduri de expunere specifice genului epic. Acţiunea se bazează pe fapte, întâmplări şi evenimente, la care participă un număr mare de personaje. Naratorul este omniscient şi obiectiv, prin povestirea la persoana a III-a.
Subiectul al II-lea (20 de puncte)
Redactează un curriculum vitae (CV) valorificând datele dintr-o cerere:
CURRICULUM VITAE
Obiectivul interviului: angajarea pentru postul de operator PC
Numele şi prenumele: Manolescu Andrei
Domiciliul: Râşnov, strada Nicolae Jiga, numărul 48
Studii absolvite: * Colegiul Naţional „Ion Barbu”, promoţia 2002
* Cursurile organizate de ECDL România
Abilităţi: - Cunoaştere a limbilor engleză, franceză, spaniolă - nivel avansat
- Operator PC
Experienţă: - angajat, cu vechime de doi ani, la Computer Serv SA Braşov;
- participarea la Olimpiadele şcolare de informatică în toţi cei patru ani de liceu;
Anexez, în copie, următoarele documente doveditoare:
* Diploma de bacalaureat;
*Diplomele obţinute la Olimpiadele şcolare de informatică în toţi cei patru ani de liceu;
*Atestatul de cunoaştere a limbilor străine: engleză, franceză, spaniolă;
*Permisul European de Conducere a Computerului, eliberat de ECDL România şi recunoscut de M.Ed.C.;
*Calificativul obţinut în urma celor doi ani de muncă la Computer Serv SA Braşov
*Scrisoarea de recomandare, semnată de domnul director al firmei Computer Serv SA Braşov
25 iunie 2007, Braşov
Andrei Manolescu
Subiectul al III- lea (30 de puncte)
Condiţia omului de geniu, într-o poezie studiată, aparţinând lui Mihai Eminescu:
* "Scrisoarea I" de Mihai Eminescu
* "Luceafărul" de Mihai Eminescu
* "Floare albastră" de Mihai Eminescu
(Alina Ergoveanu)