2007

"Scopul educatiei este acela de a
inlocui o minte goala cu una deschisa"
- Malcom
Acasa Subiecte
Proba Orala
Lb.Romana Engleza Franceza
Proba Scrisa
Proba A Proba C Proba D Proba E Proba F
Programa
Programe discipline
Rezolvari
Proba Orala
Lb.Romana Engleza Franceza
Proba Scrisa
Lb.Romana Matematica Geografia Romaniei Istoria Romanilor Economia Intreprinderi Economia Franceza Biologie
Suport
Romana
Limba Romana-utileIon Creanga -Basmul cult - Povestea lui Harap-AlbMihail Sadoveanu- Povestirea - Hanu AncuteiCostache Negruzzi- Nuvela istorica - Alexandru LapusneanulMircea Eliade - Nuvela fantastica - La TiganciMihai Eminescu-Nuvela fantastica - Sarmanul DionisIoan Slavici - Nuvela psihologica - Moara cu NorocIoan Slavici - Romanul traditional - MaraLiviu Rebreanu - Romanul obiectiv - IonCamil Petrescu - Romanul subiectiv - Ultima noapte de dragoste intaia..George Calinescu - Romanul realist - Enigma OtilieiMarin Preda - perioada postbelica - MorometiiI.L.Caragiale - Comedia - O scrisoare pierdutaCamil Petrescu - DramaVasile Alecsandri - pasoptismulMihai Eminescu - poezieGeorge Bacovia- simbolismVasile Voiculescu- traditionalismIon Pilat - traditionalismTudor Arghezi-modernismIon Barbu - modernismNichita Stanescu- neomodernism
Matematica Franceza Geografia Romaniei Istorie Marketing Economie
Calendar Articole Carti
Informatii
Sfaturi Practice
Evaluare Online
Geografie
Varianta 1 Varianta 2 Varianta 3 Varianta 4 Varianta 5 Varianta 6 Varianta 7 Varianta 8 Varianta 9 Varianta 10 Varianta 11 Varianta 12 Varianta 13 Varianta 14 Varianta 15 Varianta 16 Varianta 17 Varianta 18 Varianta 19 Varianta 20 Varianta 21 Varianta 22
Contact  

Reclama


Articole

Recomandari

Rezolvari variante2007 Limba Romana - Subiectul I si II Ptint   Scade Mareste
Varianta 74

Varianta 74


Subiectul I (40 de puncte)

(George Călinescu, "Enigma Otiliei")


1. Cuvinte derivate: "repezeală", "înconjurată", "îngrijorat", "ţărănească", "vechime", "grosime"

2. Semnele de punctuaţie din structura "- Dar voi ce faceţi?":

- linia de dialog introduce vorbirea directă, replica unui personaj;

- semnul întrebării marchează sensul interogativ al propoziţiei

3. Expresii/ locuţiuni cu verbul "a pierde": a pierde vremea; a pierde ocazia; a-şi pierde şirul (gândurilor); a se pierde în faţa cuiva (a se emoţiona); a pierde concursul; a-şi pierde controlul

4. Câmpul semantic al "vestimentaţiei": "ciorapi de lână", "cămaşa de noapte", "nădragi", "pantaloni", "surtuc", "iminei",

5. Perspectiva narativă se defineşte prin naratorul obiectiv şi omniscient şi prin naraţiunea la persoana a III-a

6. Interpretarea textului: "fizionomia aspră […] a unui căpitan de vapor care comandă în timp de naufragiu". Comparaţia sugerează, indirect, trăsătura de caracter a Aglaei, care, cu o privirea autoritară asemănătoare cu aceea a unui căpitan de vapor în timp de naufragiu, se agită şi dă comenzi ca "să salveze" pentru sine averea lui Moş Costache de eventuali atentatori.

7. Calităţi generale/ particulare ale stilului: Corectitudinea utilizării limbii literare şi cursivitatea ideilor (înşiruirea clară a ideilor/ aspectelor/ întâmplărilor)

8. Registrul cult al limbii, prin două citate:

- "fizionomia aspră a unui căpitan de vapor care comandă în timp de naufragiu";

- "ca şi când n-ar fi fost niciodată vreun conflict între ea şi ei"

9. Moş Costache ilustrează, ca tip de personaj, avarul, trăsătură ce reiese indirect din vestimentaţia lui veche şi neîngrijită: ciorapii rupţi de unghiile de la picioare, nădragii de stambă, şireturile rupte şi înlocuite cu bucăţi de sfoară. Calicia personajului este relevată indirect şi de efortul imprudent de a căuta şi cere cheile ("Che…. che-i-le!"), deşi suferise un accident cerebral şi trebuia să stea nemişcat.

10. Caracteristici ale prozei realiste:

- utilizarea detaliului în descrierea îmbrăcămintei personajului, care are rol caracterizator

- naratorul obiectiv şi omniscient şi focalizarea zero ("dindărăt")


Subiectul al II-lea (20 de puncte)

Rezumatul textului reprodus la Subiectul I, din romanul "Enigma Otiliei" de George Călinescu:


                Accidentul cerebral al lui Moş Costache declanşează o adevărată strategie de ocupaţie a casei bolnavului de către Aglae care, ca un adevărat căpitan în timp de naufragiu, repartizează membrii familiei cu scopul de a păzi cu străşnicie averea bătrânului. Iritată de prezenţa lui Felix şi a Otiliei, ea-şi îndreaptă toată energia asupra fratelui său, căruia îi reproşează că se oboseşte prea mult ca să construiască încă o casă. Aglae hotărăşte că bolnavul trebuie imediat dezbrăcat şi trece la fapte fără să mai aştepte consimţământul cuiva. Îmbrăcămintea sărăcăcioasă, neîngrijită şi veche îi stârneşte Aglaei alte reproşuri aluzive la adresa Otiliei. Avariţia bătrânului este sugerată destul de transparent în tot textul, în finalul căruia Moş Costache, deşi bolnav, cere cu insistenţă şi efort cheile.


Subiectul al III-lea (30 de puncte)


Structura, limbajul şi expresivitatea textului poetic, pe baza unei poezii studiate, aparţinând lui Nichita Stănescu:

* "Leoaică tânără, iubirea" de Nichita Stănescu

* "Către Galateea" de Nichita Stănescu


(Sabina Rădulescu)


Editura Badea Scoala Superioara Comerciala "Nicolae Kretzulescu"-Bucuresti
Colectiv clasa a XII-a, coordonator prof. Mariana Badea