Data trecută am vorbit despre învăţarea şi memoria, am văzut că prima dată trebuie să învăţăm cum să învăţam, apoi am arătat câteva principii moderne de învăţare şi modurile de citire. Acuma, urmează să vedem câteva metode de învăţare de care trebuie să ţinem cont.
Ţineţi cont de:
1.Tehnica notiţelor. -se subliniază cuvintele cheie, se folosesc încercuirile, culorile, literele de tipar -la ore se reţin ideile principale utilizându-se semene convenţionale, prescurtari, note pe margine. 2. Ergonomia învăţării. -timpul de învăţare este de maximum 50 de minute, cu pauza de 10 minute, cca 3-4 sedinţe zilnic. -la început se atacă subiectele grele, se grupează subiectele în funcţie de similitudine(potrivire, asemănare) -pentru a întâmpina transferul negativ se vor lua pauze mai mari la trecerea spre alte subiecte neînrudite. Cronobiologia arată că rezultatele maxime se obţin între orele 8-13 şi 17-21. MSD (memoria de scurtă durată) are performanţe mari dimineaţa, iar MLD (memoria de lungă durată) după amiază şi seara. În somn cunoştinţele se transferă în MLD. În cadrul învăţării în asalt se uită 60-75% din cunoştinţe după primele două zile. În concluzie, pentru prevenirea uitarii, se va repeta a treia zi ceea ce s-a învăţat în prima zi. 3. Structuraţi materialul de învăţat în secvenţe, în funcţie de teme. 4.Se recomanda un microclimat sanatos în ceea ce priveste lumina, scaunul, zgomotele etc.Metode de învăţare:
1. Învăţarea sintetică. Materialul este mic şi uşor: se citeşte şi se repetă global(în intregime). 2. Învăţarea analitică, secvenţială. Mai întâi se învaţă global şi apoi aprofundat, notând cu creionul. 3. Învăţarea creativă. Problematizare (a crea, a formula probleme) 4. METICON. Învăţare prin conversaţie. 5. METINPROB. Învătare prin problemă-întrebare-răspuns. 6. RICAR. Răsfoire, întrebări, citirea textului, amintirea punctelor principale, recapitularea în gând. 7. Învăţarea cu sens este mai economică decât cea mecanică. Reproduceţi textul cu propriile cuvinte. În următorul articol voi vorbi despre memorarea eficientă şi citirea rapidă.ebacalaureat.ro