Examenul de bacalaureat national 2016 Proba A - de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română, model de subiect pentru examenul de bacalaureat 2016:
Model de subiect Limba Romana, proba orala, Bacalaureat 2016
MODEL DE SUBIECT Competenţe lingvistice Limba română - PROBA ORALĂ
Ministerul Educaţiei și Cercetării ẞtiinţifice
Centrul Naţional de Evaluare și Examinare
EXAMENUL DE BACALAUREATNAţIONAL2016
PROBA A - MODEL DE SUBIECT
Citește textul cu voce tare.
La Cannes aţi prezentat „Trece și prin perete”, adaptare după Cehov. Aveţi o legătură deosebită cu literatura. Și în „Aferim!” o parte din documentare a fost realizată din literatură. Care sunt operele care v-au inspirat pentru acest lungmetraj?
În ce privește structura, povestea și anumite situaţii narative, literatura mi-a folosit mai puţin, temele abordate în film nu prea există în literatură. Dar replicile pe care personajele le spun sunt luate într-adevăr din surse literare: Iordache Golescu, Anton Pann, de la Creangă am mai luat câte ceva. Și de la Budai-Deleanu, din mulţi scriitori. Și din Nicolae Filimon, de la Filimon chiar mai mult. Îmi place foarte mult Filimon. Procedeul nu este nou, deși poate fi numit postmodern, într-o oarecare măsură. Găsim asta și la Shakespeare, el are mereu personaje care spun replici aparţinând, de fapt, lui Ovidius sau Terentius etc.
Chiar și în „Aferim!”, în momentul în care Constandin ridică acel craniu și ţine un monolog, nu este o replică din Shakespeare?
Situaţia este din Shakespeare, dar replica este luată mot-à-mot dintr-o carte populară, „Alexandria”.
(interviu cu Radu Jude, WWW.MEDIAFAX.RO)
1. Formulează răspunsuri la întrebările de mai jos, referitoare la situaţia de comunicare din textul citat:
a. Cine ar putea fi receptorul textului dat, având în vedere scopul comunicării?
b. Cărui stil funcţional îi aparţine textul de mai sus? Ilustrează două caracteristici ale stilului identificat cu exemple din textul dat.
c. Ce elemente importante de conţinut (idei, argumente, fapte, opinii) identifici în textul dat?
2. Ce înseamnă pentru tine un film bun? Motivează-ți răspunsul.
Prima proba a examenului de bacalaureat 2016, Proba A: Competenţe lingvistice Limba română
Proba A de evaluare a competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română, reprezintă cadrul de evaluare a competențelor de receptare şi de producere a mesajului - în formă scrisă, având ca suport diverse tipuri de text, în conformitate cu programa şcolară, şi în formă orală, ca tipuri de discurs (descriptiv, informativ, narativ, argumentativ), cu valorificarea achizițiilor dobândite la disciplina Limba şi literatura română.
Proba A de evaluare a competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română are ca finalitate evaluarea competenței de comunicare/ exprimare orală într-o situație de comunicare specifică, precis determinată.
Structura probei
Subiectul de examen conține un text suport cu următoarele caracteristici:
• acoperă o gamă cât mai variată de tipuri de texte care să stimuleze interesul pentru lectură;
• are un caracter autentic, posibil a fi întâlnit în viața de zi cu zi;
• constituie un decupaj semnificativ și de sine stătător, de 160-230 de cuvinte (cu o marjă de 5-10%, reprezentând intervalul necesar înțelegerii mesajului textului), suficient pentru îndeplinirea cerințelor de evaluare formulate;
• se înscrie în reperele precizate de programa de examen și de curriculumul național;
• este text literar sau nonliterar, “la prima vedere”.
Textul suport este însoțit de itemi semiobiectivi de tip întrebare structurată, cu referire atât la situația de comunicare, cât și la tema/ mesajul textului dat.
Competențe de evaluat
În cadrul probei A se evaluează următoarele competențe:
- înțelegerea textului
- exprimarea și argumentarea unui punct de vedere
- organizarea discursului
- adaptarea la situația de comunicare
- utilizarea limbii literare
Nivelurile de competenț sunt descrise în Grila descriptorilor competenței de comunicare orală în limba română, prin descriptori calitativi, organizați în mod progresivcare permit evaluarea globală, adecvată scopului criterial al evaluării competențelor lingvistice.
Precizări privind evaluarea probei
Instrumentul normativ al evaluării competențelor lingvistice de comunicare orală este Grila descriptorilor competenței de comunicare orală în limba română, pe baza căreia se evaluează proba.
GRILA DESCRIPTORILOR COMPETENȚEI DE COMUNICARE ORALĂ ÎN LIMBA ROMÂNĂ
|
|
COMPETENȚE DE EVALUAT/ DESCRIPTORI CALITATIVI |
|
||
Nivel de |
Înțelegerea |
Exprimarea și |
Organizarea discursului |
Adaptarea la situația de |
Utilizarea limbii |
competență |
textului |
argumentarea unui |
|
comunicare |
literare |
|
|
punct de vedere |
|
|
|
|
– Citește corect și |
– Exprimă un punct |
– Construiește un discurs |
– Își adaptează parțial discursul |
– Utilizează corect |
|
cursiv |
de vedere personal |
clar, respectând parțial |
la interlocutori și la scopul |
limba literară, în |
|
– Identifică idei în |
|
structura specifică tipului de |
comunicării |
situațiile de |
|
text |
|
text vizat prin cerință |
– Își adaptează parțial |
comunicare date |
|
|
|
(descriptiv/ informativ/ |
comportamentul la contextul de |
|
|
|
|
narativ/ argumentativ) |
examen, cu folosirea ezitantă a |
|
|
|
|
|
mijloacelor comunicării orale |
|
|
|
|
|
(verbale, nonverbale i |
|
|
|
|
|
paraverbale) |
|
|
– Citește corect, |
– Exprimă și susține |
– Construiește un discurs clar |
– Îi adaptează discursul la |
– Utilizează corect |
|
cursiv și conștient |
un punct de vedere |
și coerent, respectând |
interlocutori și la scopul |
și adecvat limba |
|
– Formulează clar |
personal |
structura specifică tipului de |
comunicării |
literară, în |
|
și coerent ideile |
|
text vizat prin cerință |
– Își adaptează comportamentul |
situațiile de |
|
textului |
|
(descriptiv/ informativ/ |
la contextul de examen, cu |
comunicare date |
|
|
|
narativ/ argumentativ) |
folosirea adecvată a mijloacelor |
|
|
|
|
|
comunicării orale (verbale, |
|
|
|
|
|
nonverbale și paraverbale) |
|
|
– Citește corect, |
– Exprimă, susține |
– Construiește un discurs |
– Îi adaptează în mod creativ |
– Utilizează |
|
cursiv, contient |
cu argumente un |
clar, coerent și personalizat, |
discursul la interlocutori și la |
corect, adecvat și |
|
și expresiv |
punct de vedere |
respectând structura |
scopul comunicării |
nuanțat limba |
|
– Sintetizează |
personal, |
specifică tipului de text vizat |
– Își adaptează comportamentul |
literară, în |
|
mesajul global al |
demonstrând |
prin cerință (descriptiv/ |
la contextul de examen, cu |
situațiile de |
|
textului și explică |
capacitate de |
informativ/ narativ/ |
folosirea adecvată a mijloacelor |
comunicare date |
|
aspectele |
persuasiune a |
argumentativ) |
comunicării orale (verbale, |
|
|
implicite ale |
interlocutorilor |
|
nonverbale și paraverbale), |
|
|
acestuia |
|
|
dovedind autocontrol |
|
Calendar bac 2016 Evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română în sesiunea de vara, respectiv toamnă:
13 - 15 iunie 2016 Evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A
16 - 17 august 2016 - Evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A