Repere pentru redactarea textului de tip argumentativ:
1 · Caută argumentele convingătoare pentru a-ţi susţine opinia exprimată anterior! Fiecărui argument asociază-i, într-un alineat distinct, în mod gradat (de la cel mai puţin la cel mai convingător argument), un exemplu potrivit prin care să valorifici experienţa ta existenţială sau culturală! Utilizează corect conectorii logici!
2 · Nu te abate de la tema propusă! Formulează corespunzător o concluzie pertinentă!
3 · Respectă normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie şi de punctuaţie) şi limitele de spaţiu indicate!
Conectorii ce permit redactarea corectă a textului argumentativ:
Paragraful discursiv |
Conectori/modalizatori specifici |
IPOTEZA |
Indici ai subiectivităţii evaluative: |
|
(Eu) consider că... |
|
Sunt de părere că... |
|
Mi se pare că... |
|
Cred că... |
|
În ceea ce mă priveşte,... |
|
În opinia mea, ... |
|
După părerea mea,... |
|
Din punctul meu de vedere,... |
ARGUMENTAREA/ |
Indici progresivi: |
CONTRAARGUMENTAREA |
Un prim argument< Un alt argument |
|
În primul rând,< În al doilea rând,< |
enunţarea şi dezvoltarea |
Mai întâi,... Apoi,... etc. |
argumentelor |
Factori cauzali: |
|
Ţinând cont de acest fapt<; |
|
deoarece; căci; pentru că; |
|
de fapt; dovadă că; cum; |
|
având în vedere că; de altfel; |
|
Elemente demonstrative/explicative: |
|
tot astfel; în acelaşi timp,...; totodată,...; |
|
simultan,...; concomitent,...; deopotrivă,...; |
|
în chip asemănător...; cu alte cuvinte...; pe |
|
scurt,...; rezumând,...; de exemplu,.. etc. |
CONCLUZIA |
Conectorii conclusivi/ai consecinţei |
|
argumentării |
|
Deci,< |
|
În concluzie,< |
|
Aşadar,< |
|
Prin urmare,< |
|
În consecinţă,< |
|
Iată de ce,< |
!!! · Vei descoperi după formularea enunţului subiectului al II-lea următoarea observaţie:
Atenţie! Formulările de tipul Sunt/nu sunt de acord cu afirmaţia... / Autorul aredreptate când afirmă că... / Afirmaţia autorului este corectă..., neînsoțite de enunțarea propriei opinii, nu se consideră ipoteză.
Aceasta îţi atrage atenţia că nu este cazul să te justifici în acord sau dezacord cu mesajul afirmaţiei/aserţiunii şi că trebuie să te concentrezi asupra propriei opinii! Deci trebuie să eviţi astfel de formulări, oricât de comode ţi s-ar părea!
Zece indicatori pentru o argumentare perfectă:
1. Părţile implicate în dispută nu trebuie să-şi creeze reciproc impedimente în posibilitatea de a-şi exprima dubiile sau de a avansa rezerve.
2. Cel care exprimă o opinie trebuie să fie dispus, la nevoie, să o apere.
3. Contracararea unei idei trebuie să se axeze pe teza realmente enunţată de către antagonist, fără a devia discuţia, fără a prezenta teza deformată şi fără a proceda astfel încât antagonistului să-i fie atribuită o teză diferită de cea susţinută de el.
4. O teză trebuie să fie apărată numai cu argumente pertinente, care să nu aibă legătură cu altceva.
5. Oricine trebuie să accepte existenţa şi consecinţele premiselor implicite, şi prin urmare trebuie să accepte să fie atacat pe acest teren.
6. Putem considera că o teză este susţinută în mod adecvat dacă se bazează pe argumente ce decurg dintr-un punct de plecare comun.
7. Putem considera că o teză este susţinută în mod adecvat dacă foloseşte argumente care reflectă şi respectă practici şi scheme argumentative general acceptate.
8. Argumentele folosite într-o discuţie trebuie să fie valide sau validate explicând una sau mai multe din premisele lăsate implicite.
9. Drept consecinţă a unei apărări perdante, subiectul argumentat trebuie să accepte să îşi revizuiască poziţia, tot astfel cum consecinţa unei apărări învingătoare este că antagonistul trebuie să îşi modifice propria poziţie şi să renunţe la dubiile avute în legătură cu teza apărată de subiectul argumentat.
10. Formularea tezelor, a poziţiilor reciproce şi a argumentelor trebuie să fie cât mai clară posibil şi uşor de interpretat.
(după Vicenzo lo Casio, Gramatica argumentării, Meteora Press, 2002)
TEXTUL ARGUMENTATIV
Citatul: „Nu căuta să fii admirat, ci crezut.” – Tudor Vianu
1. Enunţarea ipotezei
Cred că..., Părerea mea este..., Afirm..., (sau orice altă formulare a opiniei personale)
Tema: încrederea
2. Argumentarea
În primul rând,... (argument de tip exemplu)
În al doilea rând,... (argument de tip comparaţie)
3. Concluzia
În concluzie,..., Prin urmare..., În consecinţă... etc
Vezi și:
Programa Bacalaureat 2020 Limba si Literatura Romana Profil Real
Programa Bacalaureat 2020 Limba si Literatura Romana Profil Uman
Subiectul al II-lea. Tot ce trebuie sa stii / scri la Subiectul al II-lea