- Ghid bacalaureat - romana oral 2010
Varianta 2
„Cum e mai bine să fie lucrurile pe care le folosim: mari sau multe? Sau şi mari şi multe şi scumpe, dacă se poate. Şi viu colorate? Nu vi se întâmplă să vă uitaţi în jur în ultima vreme şi să simţiţi o atmosferă de bazar părăsit? Când umblaţi prin magazine, prin hypermarketuri nu vă loveşte o revelaţie că sunt fie prea multe lucruri pe rafturi, fie inutil de multe în cărucior? (...) De la portbagaj la dulapul de haine şi apoi la toate troacele sau accesoriile cu care se umplu până la sufocare casele de obicei, e un pas mental uşor de făcut. Nu cumva am muşcat prea cu pasiune şi am rămas cu fălcile încleştate, ca un pitbull, în bunătăţile cărora nu mai vrem să le dăm drumul, pe care vrem să le avem şi să le păstrăm fără niciun fel de măsură sau raţiune?”
(Răzvan Exarhu, “Viaţa e o magazie?”, în Evenimentul zilei, 20.07.2009)
1. Citeşte textul cu voce tare.
2. Ce poţi deduce despre autorul textului şi despre situaţia de comunicare?
*Cine este?
*Cui se adresează?
* Unde ar fi putut apărea textul?
*Care este opinia sa despre lucrurile pe care le cumpără şi le adună oamenii?
* De ce crezi că textul cuprinde o serie de întrebări?
3. Care este opinia ta despre importanţa cumpărăturilor în ziua de astăzi? Susţine, cu argumente,opinia prezentată.
Matrice de construire a raspunsului:
1. Lectura textului
-Citeste textul in gand ,cu atentie, de 2-3 ori textul
-Citeste expresiv, respecta semnele de punctuatie, foloseste o intonatie corespunzatoare in cazul propozitiilor interogative sau exclamative, nu te balbai, pronunta corect si clar cuvintele
-Foloseste o tonalitate potrivita a vocii
2. Ce poţi deduce despre autorul textului şi despre situaţia de comunicare?
-informatiile despre autor le gasesti la finalul textului. Incearca sa deduci si alte informatii despre autorul textului si despre calitatea acestuia (scriitor, romancier, jurnalist, filozof, eseist). Daca stii si alte informatii despre autor le poti preciza.
* Obs. Textul iti ofera uneori informatii despre autor:
-daca este publicat in ziar autorul este probabil jurnalist
-daca este fragment de roman- romancier
-daca este text memorialistic-scriitor etc.
Construieste un raspuns de genul:
Oferta de interpretare:
Autorul textului este Razvan Exarhu,cunoscut jurnalist roman, colaborator al mai multor publicatii printre care si Evenimentul zilei. Textul este un fragment dintr-un articol publicat in Evenimentul zilei, in numarul din 20.07 2009, sub titlul “Viata e o magazie?”
Situatia de comunicare:
1.-Precizeaza daca textul este fictional, nonfictional sau memorialistic
* Daca este un fragment de roman, povestire, nuvela etc. – text fictional
* Daca este un fragment de articol, lege, text stintific- text nonfictional
* Daca este un text memorialistic vei preciza apartenenta la literatura de frontiera, faptul ca textul are atat trasaturi literare (prezenta figurilor de stil, subiectivitatea in unele cazuri) cat si a celor nonliterare ( surprinde evenimente reale)
2.-Incadreaza textul in stil si precizeaza trasaturi ale stilului
* Publicistic daca este un articol de ziar
* Juridico-administrativ daca este fragment de lege
* Beletristic daca este text literar (roman, nuvela etc)
* Stiintific
Vezi finalul pentru trasaturile stilurilor
Construieste un raspuns de genul:
Oferta de interpretare:
Textul de fata este unul nonfictional autorul analizand aspecte reale legate de societatea contemporana. Textul se incadreaza in stilul publicistic. Titlul este unul specific menit sa starneasca atentia publicului. Acelasi rol il are si abundenta propozitiilor interogative. Autorul incearca sa intre in dialog cu cititorul si sa-l puna sa mediteze asupra ideilor prezentate. Vocabularul este unul accesibil inlesnind receptarea mesajului de catre o categorie cat mai larga de public. Se observa prezenta neologismelor (ex hypermarketuri) si a termenilor familiari. Prezenta interogatiilor retorice, a figurilor de stil (ex comparatia, enumeratia), apropie textul si de stilul beletristic.
Cui se adreseaza?
Identifica posibilii receptori in functie de tipul de text:
* Text jurnalistic (articol, eseu)- publicul larg, cititorii publicatiei respective
* Text beletristic (roman, nuvela,text memorialistic)- cititorii, iubitorii de literatura, elevi, studenti, profesori
* Text juridic (lege)- cei interesati de domeniul respectiv, publicul larg, magistratii
* Text stiintific- specialisti, cei interesati de un domeniu, elevi, studenti, cadre didactice
Unde ar fi putut apărea textul?
- Lege- in Monitorul oficial, in alte publicatii de specialitate, intr-un volum, intr-o revista sau ziar
- Text literar- intr-un volum, pe un site sau pe un blog, intr-un ziar sau revista sub forma de foileton
- Text stiintific- intr-o revista de specialitate, untr-un volum, intr-un tratat stiintific, intr-un manual scolar
Care este opinia sa despre lucrurile pe care le cumpără şi le adună oamenii?
-Incearca sa identifici tema centrala a fragmentului
-expune in cateva propozitii conceptia autorului despre o anumita idee
Construieste un raspuns de genul:
Oferta de interpretare:
Autorul, Razvan Exarhu, surprinde una dintre trasaturile societatii contemporane, este vorba despre consumism. Jurnalistul observa aceasta manie contemporana de a achizitiona bunuri, de a aduna si a stoca felurite obiecte, unele complet inutile (gadgetturi), altele care nu sunt absolut necesare vietii de zi cu zi si care societatea contemporana se straduieste sa le propuna publicului in forme cat mai variate. Concluzia pe care o trage autorul si pe care o avanseaza inca din titlul articolului este aceea ca viata omului contemporan s-a transformat intr-o adevarata magazie de obiecte nefolositoare care-l aglomereaza pana la sufocare.
3. Care este opinia ta despre importanţa cumpărăturilor în ziua de astăzi? Susţine, cu argumente,opinia prezentată.
* Expune propria parere despre o anumita idee in cateva fraza
* Respecta structura discursului argumentativ:
-formuleaza o teza
-ofera 3-4 argumente
-respecta structura discursului argumentativ (foloseste conectori de genul : in primul rand/ apoi/ in al doilea rand/ daca…atunci/ desi….totusi etc)
-trage o concluzie (foloseste un conector conclusiv de genul: in final / in concluzie
Construeste un raspuns de genul:
Oferta de interpretare:
In societatea contemporana cumparaturile devin o ocupatie importanta ridicata uneori la nivelul unui adevarat ceremonial.
In primul rand achizitionarea de produse este necesara desfasurarii vietii de zi cu zi. Daca in trecut, in societatile traditionale, omul isi producea in propria gospodarie produsele necesare vietii de zi cu zi, in societatea moderna munca s-a specializat, indivizii procurandu-si prin cumparare bunurile necesare desfasurarii vietii de zi cu zi. Pe urma, evolutia societatii aduce cu sine nevoi noi pentru individ (detergenti, consumabile de tot felul etc.) pe care omul nu si le poate produce singur si pe care trebuie sa le achitioneze prin cumparare. Ultimii ani au transformat cumparaturile intr-un adevarat spectacol. Marile magazine, hypermarketurile, ofera spatii de joaca pentru copii, restaurante, cafenele, parcuri etc inventand shopingul.
In concluzie, procurarea de obiecte si produse devine o nevoie stringenta pentru ca omul contemporan sa poata trai.
STILURILE FUNCTIONALE
Nota: consider stilul colocvial ca parte integranta a stilului beletristic.
A. Stilul stiintific
Se utilizeaza in lucrarile care contin informatii asupra unor obiecte, fenomene, fapte, investigatii, cercetari, caractere tehnice etc, cu alte cuvinte, in lucrarile stiintifice; comunicarea este lipsita de incarcatura afectiva; accentul cade pe comunicare de notiuni, cunostinte, idei etc., astfel ca functia limbajului este cognitiva;
Stilul stiintific
CUPRINDE: articole stiintifice, lucrari de specialitate scrise de cercetatori, savanti, persoane creditabile in domeniul stiintific. Textele stiintifice urmaresc sa exploreze, sa explice, sa argumenteze cunostinte factuale.
CARACTERISTICI:
1. trasmite informatii stiintifice, tehnice, utilizate pe baza unor rationamente logice, deductive, argumentate;
2. se folosesc multe neologisme;
3. conform relatiei E-R (emitator-receptor). Emitatorul poate fi specializat (chimis, sociolog, psiholog, medic etc.). Receptorul este specializat sau nespecializat.
4. conform functiei mesajului (scop): informare, educare, publicitar (functie colaterala intalnita la textele de escorta de tip prefete, cuvant inainte).
5. conform incarcaturii emotionale a mesajului: critic, polemic, neutru.
6. folosirea cuvintelor monosemantice;
7. claritatea exprimarii (pusa in evidenta printr-o structura adecvata a propozitiei/frazei), precizie, corectitudine;
8. utilizarea sensului propriu al cuvantului;
9. fiecare domeniu stiintific isi are propriul vocabular; termenii utilizati sunt monosemantici. Lexicul stiintific include numeroase neologisme si cuvinte derivate cu prefixe si pseudoprefixe (antebrat , contraofensiva) sau compuse cu sufixoide si prefixoide (biolog, geografie etc.) Acestora li se adauga utilizarea unor abrevieri, simboluri, semne conventionale, formule stereotipe. Dintre compozitiile pe baza textelor stiintifice, amintim: analiza stiintifica (filozofica, economica, politica, botanica, etc); studiul; comunicarea; referatul; eseul;
*Codul: lingvistic, scheme, tabele, grafice, simboluri etc
*Lexical: terminologie de specialitate, monosemantism, neologisme, prefixoide, prezenta structurilor argumentative, demonstrative
*Morfologic:Substantive abstracte, pluralul autorului;
*Sintactic: Coordonarea si subordonarea;
*Stilistic: fara figuri de stil si digresiuni.
B. Stilul oficial (juridic-administrativ)
CUPRINDE: domeniul legislativ (articole de lege, Constituţia, Codul penal, Codul muncii etc)
CARACTERISTICI ALE STILULUI:
-enunţuri cu formă impersonală
-enunţuri clare, lipsite de ambiguitate;
-folosirea unui inventar lexical cu termeni clar definiţi;
-folosirea clişeelor formale;
-utilizarea unor clişee care indică atitudinea necesară (se completează
cu majuscule, se scrie numai în chenarul albastru, se va completa, se
scrie cu litere de tipar etc);
-foloseşte terminologia de specialitate;
-foloseşte neologisme;
-în raport cu realitatea, mesajul este preponderent denotativ;
-conform relaţiei E-R (emitator-receptor)beneficiar. Emiţător - specializat, adică organul
legislativ; în acest tip de text, emiţătorul dă receptorului instrucţiuni
în legătură cu modul în care trebuie înţeles textul. Instrucţiunile sunt
realizate prin mijloace lexicale (trebuie, e obligatoriu, e interzis) sau
prin mijloace formale (art. 1,2). Receptorul este de obicei specializat -
cel care trebuie să aplice legea, dar şi nespecializat - cel care vrea să
cunoască legea.
-conform funcţiei mesajului: informare, educare.
-conform încărcăturii emoţionale a mesajului: neutru, prohibitiv.
PARTICULARITĂŢI LINGVISTICE
Cod: lingvistic
Lexical:terminologie specifica
Morfologic:substantive provenite din infinitive lungi; -Substantive abstracte; -Verbul "a trebui", verbul "a putea"; -Folosirea infinitivului cu valoare de imperativ; -Verbe la diateza reflexiv-pasiva, preferinta pentru anumite verbe, locutiuni si expresii; -Forme impersonale; -Expresii verbale impersonale.
Sintactic:Coordonare sisubordonare; - constructii infinitivale; -fraze coordonate;
Stilistic:clisee; -elipsa, verbele copulative; -fara figuri de stil si digresiuni.
C.Stilul publicistic
Stilul publicistic este propriu ziarelor si revistelor destinate marelui public; este stilul prin care publicul este informat, influentat si mobilizat intr-o anumita directie in legatura cu evenimentele sociale si politice, economice, artistice etc. Modalitatile de comunicare sunt: monologul scris (in presa si publicatii), monologul oral (la radio si televiziune), dialogul oral (dezbaterile publice), dialogul scris (interviuri consemnate scris);
Cuprinde: ARTICOLUL, CRONICA, REPORTAJUL, FOILETONUL, INTERVIUL, MASA ROTUNDA, STIREA, ANUNTUL PUBLICITAR
CARACTERISTICI ALE STILULUI
1. are funcţie de mediatizare a evenimentelor;
2. conţine informaţii economice, politice, sociale;
3. influenţează opinia publică (discurs persuasiv);
4. în conformitate cu strategiile persuasive, discursul se poate adresa raţiunii sau afectivităţii;
5. strategia persuasivă se bazează pe argumente: A.persuasiunea adresată raţiunii aduce argumente de specialitate, de tip cauză-efect; (cauze-situaţie de analizat şi/ sau problemă-soluţii-rezultate/ modalităţi de aplicare a soluţiilor); B.persuasiunea adresată afectivităţii aduce argumente de popularitate, superioritatea unor produse în raport cu altele similare, mărturia unor beneficiari ai produsului, tradiţie, grija faţă de destinatar.
6. dimensiunea persuasivă ţine de publicitar;
7. orientat spre maximă accesibilitate şi actualitate.
8. utilizarea limbii literare, dar si a unor formulari tipice limbajului cotidian;
9. receptivitatea la termenii ce denumesc notiuni noi ( neologisme ), preocuparea pentru inovatia lingvistica (creatii lexicale proprii), utilizarea unor procedee menite a starni curiozitatea cititorilor; titluri eliptice, adeseori formate dintr-un singur cuvant, constructii retorice (repetitii, interogatii, enumeratii, exclamatii etc.), utilizarea larga a sinonimelor; tendintele de aglomerare sintactica; tendinta eliminarii conjunctiilor copulative .
10. utilizarea unor mijloace menite sa atraga publicul (excla¬matii, grafice, interogatii, imagini etc
Notă!
1. Unele forme se apropie de stilul colocvial, artistic sau ştiinţific, prin faptul că îmbină informaţia cu o prezentare/ comentare a acesteia, ceea ce, uneori, presupune şi o anumită implicare subiectivă a autorului.
2. Conţinutul reflectă realitatea imediată şi este completat cu mijloace extra¬lingvistice de tipul: fotografie, caricatură, hartă, schemă, statistică, tabel.
PARTICULARIĂŢI LINGVISTICE
Lexicale: Este evitat limbajul profesional (el se foloseşte în publicaţiile de specialitate). Termenii noi sunt explicaţi prin analogie: raporturi de asemănare/ diferenţiere stabilite între două sau mai multe obiecte, fenomene, fiinţe etc. Utilizeaza titluri socante pentru a atrage atentia, pentru acoperirea subiectului sau pentru oreferire nemijlocita la continut
Sintactice: Construit cu propoziţii enunţiative cât mai accesibile şi mai simple. Formulări eliptice care să impresioneze şi să atragă atenţia.
Stilistice: Detaliile sunt precise şi elocvente. Stilul cel mai sensibil la inovaţie. Se utilizeaza uneoriprocedee artistice (asemanatoare cu stilul beletristic).
D. Stilul artistic (beletristic)
Stilul beletristic are drept caracteristica fundamentala functia poetica a limbajului (expresiva, sugestiva); (artistic) se foloseste in operele literare.
CUPRINDE: operele literare în proză, versuri şi operele dramatice; tot aici pot fi incluse eseurile, jurnalele, memoriile, amintirile.
CARACTERISTICI:
1. libertatea pe care autorul şi-o poate lua în raport cu normele limbii literare;
2. contrastul dintre sensul denotativ şi sensul conotativ al cuvintelor (în special în poezie, prin modul neobişnuit în care se folosesc cuvintele);
3. caracterul individualizat al stilului;
4. bogăţie lexicală - din punct de vedere statistic;
5. sensuri multiple ale aceluiaşi cuvânt;
6. înglobează elemente din toate stilurile funcţionale, dar şi din afara limbii literare (arhaisme, regionalisme, elemente de argou, elemente de jargon);
7. folosirea termenilor cu sens figurat ca si a celora care, prin anumite calitati, trezesc in constiinta cititorilor imagini plastice, emotii, sentimente;
8. o mare complexitate, data fiind diversitatea operelor literare cat si faptul ca fiecare autor isi are propriul stil;
9. bogatia elementelor lexicale (cuvinte din fondul principal lexical, termeni regionali, arhaici, neologisme, termeni de jargon sau argou etc);
10. extinderea semantica prin utilizarea sinonimiei si a polisemiei unor termeni;
11. cuvintele sunt utilizate cu functia lor conotativa;
12. relieful enuntului poate fi intarit chiar si prin abaterea de la uzul curent al limbii.
PARTICULARITĂŢI LINGVISTICE
Lexicale: Polisemantism; Sensul conotativ; Varietate lexicală
Morfologice: Valori expresive ale părţilor de vorbire; Mărcile subiectivităţii
Sintactice: Diversitatea raporturilor de subordonare; Inversiuni, dislocări topice
Stilistice: Prezenţa procedeelor artistice
CALITĂŢILE GENERALE ALE STILULUI:
1. Claritate: exprimarea clară a gândurilor şi a sentimentelor.
2. Proprietăţi: utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate pentru exprima¬rea gândurilor şi sentimentelor.
3. Corectitudine: respectarea normelor limbii în organizarea comunicării.
4. Precizia: utilizarea riguroasă a termenilor în organizarea enunţurilor
5. Puritatea: utilizarea mijloacelor lingvistice admise de limba literară
6. Expresivitate: utilizarea figurilor de stil si preocuparea pentru functia poetica a limbajului.