PROGRAMA LA CHIMIE ANORGANICĂ ȘI GENERALĂ *valabilă pentru Bacalaureat 2020
STATUTUL DISCIPLINEI
În cadrul examenului de bacalaureat, chimia are statutul de disciplină opţională, fiind susţinută la proba E. d) în funcţie de filieră, profil şi specializare/ calificare profesională.
Elevii care susţin bacalaureatul la chimie pot opta pentru programa de chimie anorganică şi generală sau pentru programa de chimie organică.
*Conform Ordinului emis de Ministerul Educației Naționale, privind organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat national 2020, ordin care poate fi citit aici; Programele pentru disciplinele examenului de bacalaureat 2020, sunt cele prevăzute în Anexa nr. 2. |
Vezi Programa la Chimie Anorganică pentru Bacalaureat 2020 în format *pdf
PROGRAMA DE CHIMIE ANORGANICĂ ȘI GENERALĂ
I. COMPETENŢE DE EVALUAT
- Explicarea unor fenomene, procese, procedee întâlnite în viaţa de zi cu zi.
- Clasificarea sistemelor chimice studiate după diferite criterii.
- Descrierea comportării speciilor chimice studiate într-un context dat.
- Diferenţierea substanţelor chimice după natura interacţiunilor dintre atomi, ioni, molecule.
- Structurarea cunoştinţelor anterioare, în scopul explicării proprietăţilor unui sistem chimic.
- Interpretarea caracteristicilor fenomenelor sistemelor studiate, în scopul identificării aplicaţiilor acestora.
2. Investigarea comportării unor substanţe chimice sau sisteme chimice.
- Efectuarea de investigaţii pentru evidenţierea unor caracteristici, proprietăţi, relaţii.
- Formularea de concluzii folosind informaţiile din surse de documentare, grafice, scheme, date experimentale care să răspundă ipotezelor formulate.
- Utilizarea investigaţiilor în vederea obţinerii unor explicaţii de natură ştiinţifică.
3. Rezolvarea de probleme în scopul stabilirii unor corelaţii relevante, demonstrând raţionamente deductive şi inductive.
- Analizarea problemelor pentru a stabili contextul, relaţiile relevante, etapele rezolvării.
- Aplicarea algoritmilor de rezolvare de probleme, în scopul aplicării lor în situaţii din cotidian.
- Evaluarea strategiilor de rezolvare a problemelor pentru a lua decizii asupra materialelor/ condiţiilor analizate.
4. Comunicarea înţelegerii conceptelor în rezolvarea de probleme, în formularea explicaţiilor, în conducerea investigaţiilor şi în raportarea de rezultate.
- Aplicarea corespunzătoare a terminologiei ştiinţifice în descrierea sau explicarea fenomenelor şi proceselor.
- Folosirea corectă a terminologiei specifice chimiei.
5. Evaluarea consecinţelor proceselor şi acţiuții produselor chimice asupra propriei persoane şi asupra mediului.
- Compararea acţiuții unor produse, procese chimice asupra propriei persoane sau asupra mediului.
- Anticiparea efectelor unor acţiuni specifice asupra mediului înconjurător.
II. CONŢINUTURI
Structura atomului Tabelul periodic al elementelor chimice |
Atom. Element chimic. Izotopi. Straturi. Substraturi. Orbitali. Structura învelişului electronic pentru elementele din perioadele 1, 2, 3. Clasificarea elementelor în blocuri: s, p, d. Corelaţii între structura învelişului electronic pentru elementele din perioadele 1, 2, 3, poziţia în tabelul periodic şi proprietăţi ale elementelor. Variaţia proprietăţilor periodice ale elementelor, în grupele principale şi în perioadele 1, 2, 3. Variaţia caracterului metalic şi nemetalic în grupele principale şi perioadele 1, 2, 3. Proprietăţi chimice ale sodiului: reacţii cu oxigen, clor, apă. Importanța practică a sodiului. Variaţia caracterului metalic: reactivitatea Na, Mg, Al, faţă de O2, H2O. Variaţia caracterului nemetalic: reactivitatea nemetalelor din grupa 17 (VII A). Proprietăţi chimice ale clorului: reacţii cu hidrogen, fier, apă, cupru, hidroxid de sodiu, bromură de sodiu, iodură de potasiu. Importanța practică a clorului. |
Legături chimice Interacţii între atomi, ioni, molecule |
Legătura ionică. Cristalul NaCl. Importanța practică a clorurii de sodiu. Legătura covalentă nepolară: H2, N2, Cl2. Legătura covalentă polară: HCl, H2O. Legătura covalent-coordinativă: NH4+şi H3O+. Legătura de hidrogen. Proprietăţi fizice ale apei. |
Starea gazoasă |
Ecuaţia de stare a gazului ideal. Volum molar (mol, numărul lui Avogadro). |
Soluții apoase |
Dizolvarea. |
Reacţii redox. |
Reacţii de oxido-reducere. Coroziunea şi protecţia anticorosivă. |
Noţiuni de termochimie |
Reacţii exoterme, reacţii endoterme. |
Noţiuni de cinetică chimică |
Reacţii lente, reacţii rapide. Catalizatori. Viteza de reacţie. Constanta de viteză. Legea vitezei. |
Calcule chimice |
Rezolvare de probleme, calcule stoechiometrice (pe baza formulei chimice și a ecuației reacției chimice), puritate, randament. Interpretarea rezultatelor din activitatea experimentală. |
NOTĂ:
Programele de examen sunt realizate în conformitate cu prevederile programelor școlare în vigoare. Subiectele pentru examenul național de bacalaureat evaluează competențele dezvoltate pe parcursul învățământului liceal, se elaborează în conformitate cu prezenta programă și nu vizează conținutul unui manual anume.