BACALAUREAT 2015. VARIANTA EXTRASĂ LA ROMÂNĂ, PROFIL REAL ȘI FILIERA TEHNOLOGICĂ, SESIUNEA IUNIE-IULIE
VARIANTA 5. Varianta extrasă de Ministerul Educației și Cercetării Științifice (MECS) pentru examenul național de Bacalaureat 2015, sesiunea iunie-iulie, valabila pentru proba scrisă la Limba și Literatura Română.
În data de 29 iunie 2015 candidații examenului de bacalaureat 2015 au susținut Proba scrisă – proba E)a) – Limba și Literatura Română.
SUBIECTE EXTRASE LA ROMÂNĂ, BACALAUREAT 2015 SESIUNEA IUNIE-IULIE:
Varianta 5 Limba Română, Profil Real si Filiera Tehnlologică Sesiunea iunie-iulie, Bacalaureat 2015 (*pdf)
Ministerul Educaţiei Naționale
Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare
Examenul de bacalaureat naţional 2015
Proba E. a) 29 iunie 2015
Limba şi literatura română
Varianta 5
Filiera teoretică– Profil real; Filiera tehnologică;
Filiera vocaţională– Toate profilurile (cu excepţia profilului pedagogic)
• Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
• Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
Citeşte următorul text:
SCENA IV
RUXANDRA, ȘERBAN
RUXANDRA (stingherită, cu ochii în jos): Te rog să mă ierți pentru Ilie.(Pauză scurtă; amândoi așteaptă să se îndepărteze zgomotul pașilor.)
ȘERBAN (se apropie repede, emoționat):Ruxandră!(Îi sărută mâinile.)RUXANDRA: Șerban!Șerban!Șerban!
ȘERBAN:Mi-a fost atât de dor de tine în aste trei zile ...
RUXANDRA: Au fost prea lungi!
ȘERBAN:De ce ai fost rea adineaori și ai spus că socoteai că am plecat?
RUXANDRA: N-am știut ce să spun în fața lui Ilie. M-am zăpăcit.Și adevărul e că n-ai venit trei zile întregi! Asta e a patra. […]
ȘERBAN:Nu te încrunta! Nu te încrunta! Fruntea ta limpede nu trebuie să se încrunte.
RUXANDRA (spontan, veselă): Te-am visat toată noaptea.
ȘERBAN:Cum?
RUXANDRA: Cântai. Era parcă acolo, la Paris, cântai. Eu eram în sală, tu pe o scenă, așa cum mi-ai povestit că a fost la examenul tău. Cântai frumos, și pe urmă ai coborât de pe scenă în sală, drept la mine, printre oameni. Și …
ȘERBAN:Spune!
RUXANDRA: Nu mai spun.
ȘERBAN:Haide! De ce?
RUXANDRA: Mi-e rușine!
ȘERBAN:Dragostea mea!
RUXANDRA (viu): Așa ai spus! Așa ai spus în vis!(Râde.)
ȘERBAN:Am spus: „Dragostea mea”!Și pe urmă te-am luat în brațe și am ieșit cu tine din sală.
RUXANDRA: Nu, m-ai luat de mână, am ieșit amândoi din sală,și toată lumea șoptea: „Pe ea o iubește! Pe ea o iubește!”
ȘERBAN:Ce oameni deștepți! (Îngenunche lângă ea.)Pe ea o iubește! Pe ea o iubește!(Îi sărută mâinile, rochia […].)
RUXANDRA: Șerban! Să nu vină cineva! (Îl sărută repede pe ochi, pe păr, pe gură.)
ȘERBAN (se ridică odată cu ea, stau îmbrățișați lângă pian):Ai putea să trăiești lângă mine câțiva ani crunți de lipsuri, de sărăcie?
RUXANDRA: Toată viața!
ȘERBAN:Nu, nu toată viața.Și cei de acolo,știi, muzicanții mari, cred în mine, spun că voi face carieră. Mi-e rușine să-ți repet cuvintele lor. Nu pot … Ei spun … Lasă, că au să-ți spună ție.
(Lucia Demetrius, Trei generații)
Scrie pe foaia de examen răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe cu privire la text:
1. Numeşte câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor socoteai și deștepți. |
2 puncte |
|
2. |
Explicărolul cratimei în secvența n-ai venit. |
2 puncte |
3. |
Construieşte un enunţ în care să foloseşti o locuţiune/expresie care conține substantivul viață. |
2 puncte |
4. Precizează o temă a discuției dintre personajele din textul dat. |
4 puncte |
5. Transcrie, din textul dat, două cuvinte/grupuri de cuvinte care sunt mărci ale adresării directe. |
4 puncte |
6. Menţionează o modalitate de caracterizare a personajului Ruxandra, exemplificând-o cu o secvență semnificativă din textul dat. |
4 puncte |
|
7. |
Prezintă rolul notațiilor autorului în textul dat. |
4 puncte |
8. |
Ilustrează, cu câte un exemplu din textul dat, două trăsături ale genului dramatic. |
4 puncte |
9. Comentează, în 60 – 100 de cuvinte, următoarea secvențădin text:
ȘERBAN (se ridică odată cu ea, stau îmbrățișați lângă pian):Ai putea să trăiești lângă mine câțiva ani crunți de lipsuri, de sărăcie?
RUXANDRA: Toată viața!
ȘERBAN:Nu, nu toată viața.Și cei de acolo,știi, muzicanții mari, cred în mine, spun că voi face carieră.
Mi-e rușine să-ți repet cuvintele lor. Nu pot … Ei spun … Lasă, că au să-ți spună ție. |
4 puncte |
|
SUBIECTUL al II-lea |
(30 de puncte) |
|
|
|
|
Scrie un text de tip argumentativ de 150 – 300 de cuvinte despre importanța practicării unui sport la orice vârstă.
În elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:
− să respecţi structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor în scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimării unei aprecieri; 8 puncte
− să ai conţinutul adecvat argumentării pe tema dată: formularea ipotezei/a propriei opinii faţă de problematica pusă în discuţie, enunţarea şi dezvoltarea corespunzătoare a două argumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente; 16 puncte
− să respecţi normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie şi de punctuaţie) şi precizarea privind numărul de cuvinte. 6 puncte
Notă! În vederea acordării punctajului, textul trebuie să fie în concordanţă cu problematica pusă în discuţie.
Nu sunt obligatorii exemplele din opere literare.
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Redactează un eseu de 600 – 900 de cuvinte despre particularităţile de construcţie a unui personaj într-un text narativ studiat aparţinând lui Ion Creangă, G. Călinescu sau Marin Preda. În elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele repere:
– prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al personajului ales, prin raportare laconflictul/conflictele din textul narativ studiat;
– evidenţierea unei trăsături a personajului ales, ilustrate prin două episoade/citate/secvenţecomentate;
– ilustrarea a patru componente de structură, de compoziţieşi de limbaj ale textului narativ studiat,semnificative pentru construcţia personajului ales (de exemplu: acțiune, conflict, relații temporale și spațiale, construcția subiectului, perspectivă narativă, modalități de caracterizare, registre stilistice etc.);
– susţinerea unei opinii despre modul în care o idee sau tema textului narativ studiat se reflectă în construcţia personajului.
Notă!
Ordinea integrării reperelor în cuprinsul eseului este la alegere.
Pentru conţinutul eseului vei primi 16 puncte (câte 4 puncte pentru fiecare cerinţă/reper).
Pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor în scris – 3 puncte; abilităţi de analiză şi argumentare – 3 puncte;utilizarea limbii literare – 2 puncte;ortografia – 2 puncte;punctuaţia – 2 puncte;aşezarea în pagină, lizibilitatea – 1 punct;respectarea precizării privind numărul de cuvinte – 1 punct).
În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 600 de cuvinte și să dezvolte subiectul propus.
Limba şi literatura română
BAREM DE EVALUARE ŞI DE NOTARE
• Se punctează orice formulare/modalitate de rezolvare corectă a cerinţelor.
• Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit prin barem. Nu se acordă fracţiuni de punct.
• Se acordă 10 puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărţirea la 10 a punctajului total acordat pentru lucrare.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
1. câte 1 punct pentru numirea fiecărui sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor indicate (de exemplu: socoteai – credeai; deștepți– inteligenți)
2 x 1 p. = 2 puncte
2. explicarea rolului cratimei în secvenţa indicată(de exemplu: marchează rostirea legată a două cuvinte; marchează elidarea unei vocale)
2 puncte
3. construirea oricărui enunţ în care se folosește o locuțiune/expresie care conține cuvântul indicat
2 puncte
4. precizarea unei teme a discuției dintre personajele din textul dat (de exemplu: iubirea)
4 puncte
5. câte 2 puncte pentru transcrierea oricăror două cuvinte/grupuri de cuvinte din text care sunt mărci ale adresării directe (de exemplu: Ruxandră; spune)
2 x 2 p. = 4 puncte
6. – menționarea unei modalități de caracterizare a personajului indicat
2 puncte
– exemplificarea cu o secvenţă semnificativădin text a modalității de caracterizare menționate
2 puncte
7. prezentarea rolului notațiilor autorului în textul dat: prezentare adecvată şi nuanţată– 4 p.; prezentare schematică– 2 p.
4 puncte
8. – câte 1 punct pentru menţionarea oricăror două trăsături ale genului dramatic din textul dat (de exemplu: folosirea dialogului ca mod de expunere; prezenţa indicaţiilor scenice)
2 x 1 p. = 2 puncte
– câte 1 punct pentru ilustrarea, cu câte un exemplu din textul dat, a fiecăreia dintre cele două trăsături menţionate
2 x 1 p. = 2 puncte
9. – comentarea secvenței indicate: comentare adecvată şi nuanţată– 3 p.; comentare schematică, ezitantă– 2 p.;încercare de comentare – 1 p.
3 puncte
– respectarea precizării privind numărul de cuvinte
1 punct
|
|
SUBIECTUL al II-lea |
(30 de puncte) |
− structura discursului de tip argumentativ:
formularea ideilor în scris: text clar organizat, coerent, cu echilibru între componente – 4 p.;
text parțial organizat, fără echilibru între componente – 2 p. |
4 puncte |
- utilizarea mijloacelor lingvistice specifice exprimării unei aprecieri (de exemplu: verbe de opinie, adverbe/locuţiuni adverbiale de mod folosite ca indici ai subiectivităţii evaluative, conjuncţii/locuţiuni conjuncţionale cu rol argumentativ, utilizate pentru exprimarea raporturilor de tip cauzal, consecutiv, final, concluziv etc., conectori argumentativi): utilizare adecvată– 4 p.; utilizare parţial adecvată– 2 p. |
4 puncte |
− conţinutul argumentării: |
|
|
2 puncte |
|
2 x 3 p. = 6 puncte |
câte 3 puncte pentru dezvoltarea corespunzătoare a fiecăruia dintre cele două argumente enunţate: |
|
|
2 x 3 p. = 6 puncte |
|
2 puncte |
− respectarea normelor limbii literare şi a precizării privind numărul de cuvinte: |
|
|
1 punct |
|
3 puncte |
|
2 puncte |
|
1 punct |
Notă! În vederea acordării punctajului, textul trebuie să fie în concordanţă pusă în discuţie.
Nu sunt obligatorii exemplele din opere literare.
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Conţinut – 16 puncte
– prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al personajului ales, prin raportare la conflictul/conflictele din textul narativ studiat: 4 puncte
• prezentare adecvată şi nuanţată, prin raportare la conflict/conflictele din textul narativ – 4 p.
• prezentare adecvată, fără raportare la conflict/conflictele din textul narativ – 2 p.
• prezentare schematică sau superficială– 1 p.
– evidenţierea unei trăsături a personajului ales, ilustrate prin două episoade/citate/secvenţe comentate
4 puncte
• menţionarea oricărei trăsături a personajului ales – 1 p.
• evidențierea trăsăturii menţionate prin două episoade/citate/secvenţe comentate – 3 p.;evidențierea trăsăturii menţionate printr-un episod/citat sau printr-o secvenţăcomentată– 2 p.;simpla numire a unor episoade/secvenţe sau tendinţa de rezumare, scrierea unui citat,fără comentarea acestuia – 1 p.
− câte 1 punct pentru ilustrarea fiecăruia dintre cele patru elemente de structură, de compoziţie şi de limbaj ale textului narativ studiat, semnificative pentru construcția personajului ales
4 x 1 p. = 4 puncte
− susţinerea unei opinii despre modul în care o idee sau tema textului narativ studiat se reflectă în construcţia personajului: susţinere adecvată şi nuanţată– 4 p.; încercare de susţinere sau schematism – 2 p.;simplăformulare a opiniei – 1 p.
4 puncte
Redactare – 14 puncte
− organizarea ideilor în scris
3 puncte
• text clar, organizat, coerent, cu echilibru între componente, în care construcţia paragrafelor subliniază ideile în succesiune logică– 3 p.
• text parţial organizat, cu dezechilibru între componente, în care construcţia paragrafelor nu subliniază ideile în succesiune logică– 2 p.
• text vag organizat, fără evidenţierea trecerii de la o idee la alta – 1 p.
− abilităţi de analiză şi de argumentare
3 puncte
• relaţie adecvată între idee şi argument, utilizare de argumente convingătoare, formulare de judecăţi de valoare relevante – 3 p.
• relaţie parţial adecvată între idee şi argument, utilizare de argumente insuficient de convingătoare, formulare de judecăţi parţial relevante – 2 p.
• relaţie nerelevantă între idee şi argument, schematism – 1 p.
− utilizarea limbii literare (stil şi vocabular potrivite temei, claritate a enunţului, varietate a lexicului,
sintaxă adecvată– 2 p.;vocabular restrâns, monoton – 1 p.) |
2 puncte |
− ortografia (0-1 erori: 2 p.; 2 erori: 1 p.; 3 sau mai multe erori: 0 p.) |
2 puncte |
− punctuaţia (0-1 erori: 2 p.; 2 erori: 1 p.; 3 sau mai multe erori: 0 p.) |
2 puncte |
− aşezarea în pagină, lizibilitatea |
1 punct |
− respectarea precizării privind numărul de cuvinte |
1 punct |
În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 600 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.