CAP.III:ESTIMAREA POTENÅ¢IALULUI PIEÅ¢EI
TURISTICE
Cercetarea de piaţã=tendinţele pieţei
Cercetarea de marketing=tendinţele pieţei+mediul de marketing(micro si macromediu)
Cercetarea de piaţã≠cercetarea de marketing
DEF:Cercetarea de piaţã reprezintã ansamblul de activitãţi prin care(se culeg, se analizeazã şi se interpreteazã)datele în vederea adoptãrii deciziilor de marketing
CLASIFICAREA CERCETĂRILOR DE PIAŢĂ:
I)Dupã obiectivul cercetãrii:
1)cercetarea exploratorie-vizeazã esenţa problemei
2)cercetarea instrumentalã- se bazeazã pe teste,chestionare
3)cercetarea descriptivã-descrie un fenomen turistic
4)cercetarea cauzalã sau explicativã-explicã un fenomen turistic şi cauzele care-l determinã sau îl influenţeazã
5)cercetarea predictivã-prognozeazã evoluţia unui fenomen turistic pe termen scurt, mediu sau lung
II)Dupã frecvenţa de desfãşurare:
1)Cercetãri permanente-au caracter sistematic şi continu
2)Cercetãri periodice la o anumitã perioadã de timp
3)Cercetãri ocazionale-cu ocazia unui eveniment(lansarea unui produs turistic)
III)Dupã locul de desfãşurare:
1)Cercetãri directe-de teren
2)Cercetãri indirecte-de birou
IV)Dupã natura informaţiilor generate:
1)Cercetãri cantitative-se bazeazã pe date numerice
2)Cercetãri calitative- se bazeazã pe comportamente, percepţii,atitudini etc.
SCOPUL CERCETĂRII DE PIAŢĂ:
Informaţiile generate de piaţã sunt utilizate in 4 direcţii:-decizie
-dezvoltare
-planificare
-control
METODELE CERCETĂRII DE PIAŢĂ:
I)Investigarea surselor statistice- dacã datele secundare (de birou) nu ajung pentru rezolvarea problemelor firmei se recurge la datele primare (de teren)
II)Cercetarea directã implicã 2 aspecte:calitativ şi cantitativ :
1)Aspectul calitativ poartã denumirea de tehnicile studiilor motivaţionale şi imbracã 4 forme:
a)tehnicile introspecţiei sugerate:se realizeazã pe baza interviurilor:libere(fãrã nici o temã), tematice(au la bazã o temã) şi declanşate(au la bazã un stimul auditiv,vizual,etc)
b)tehnicile asociative care pot fi:-libere(care este primul cuvânt cu care asociati Braşovul)
-limitate(cu ce asociaţi BV? dintre:peisaj, frumos, atracţii turistice)
c)tehnica proiectivã-se are în vedere o terţã persoanã pentru a elimina subiectivismul
d)tehnica observãrii-se bazeazã pe o simplã observare la un birou de turism ,expoziţii etc.
2)Aspectul cantitativ se realizeazã prin:
a)ancheta-sondaj=se realizeazã pe un eşantion,iar datele sunt generalizate la întreaga populaţie cercetatã. Îmbracã (se face) prin 4 metode:
-prin corespondenţã:
avantaje:cost redus,muncã de birou,oricine are acces la corespondenţã
dezavantaje:rata de rãspuns redusã,nu se poate observa mimica,gestica
-prin telefon:
avantaje:foarte multã lume are telefon,posibilitatea unui contact verbal
dezavantaje:cost ridicat,nu se observã mimica,gestica, chestionarul trebuie sa fie
scurt
-personalã:
avantaje:contact direct,se observã mimica,gestica, rezultatele sunt obţinute din scurt
dezavantaje:cost ridicat,activitate de teren,pregatire prealabilã a operatorilor de teren
-prin internet:
avantaje:rapidã,formã modernã de colectare a datelor
dezavantaje:nu toata lumea acceseazã internetul, nu se observã mimica,gestica, cost
ridicat
b)recesãmânt(se realizeazã pe întreaga populaţie cercetatã)
c)monografia(se realizeazã pe întreaga populaţie cercetatã)
III)Experimentul de marketing studiazã relaţia cauzã-efect prin variabilele dependente şi independente de fenomen
IV)Simularea fenomenului de marketing-presupune o simulare câ mai aproape de realitatea fenomenului
┌───I) Investigarea surselor statistice:-secundare(de birou)
│ -primare (de teren)
│
├───II) Cercetarea directã
│ 1) Cercetarea calitativã=tehnicile studiilor motivaţionale
│ a) Tehnica introspecţiei sugerate:interviuri: -libere
│ -tematice
│ -declanşate
│ b)Tehnica asociativã:-liberã
│ -limitatã
Metodele c)Tehnica proiectivã
cercetãrii d)Tehnica observãrii
de piaţã
│ 2) Cercetarea cantitativã
│ a)ancheta sondaj:-prin corespondenţã
│ -prin telefon
│ -personalã
│ -prin internet
│
│ b)recesamânt
│ c)monografia
│
├───III) Experimentul de marketing:studiazã relaţia cauzã-efect
│
└───IV) Simularea fenomenului de marketing: simuleazã un fenomen pentru a prognoza evoluţia lui
DEF:Ancheta-sondaj este o metodã de cercetare directã care se realizeazã pe baza unui eşantion,
datele fiind generalizate la întreaga populaţie.Instrumentul utilizat este,chestionarul.
I)EÅŸantionul ÅŸi eÅŸantionarea
DEF:Esantionuleste un grup de persoane reprezentativ pentru cercetare astfel încât informaţiile furnizate de acestea sã poatã fi generalizate.
t=coificientul student→95%=1.96
p=procentul persoanelor care posedã caracteristica(rãspund cu DA)
∆²w=eroarea limitã admisã(±)
Metode de eÅŸantionare
1)Probalisticã (aleatoare) =toţi membrii colectivitãţii au şanse egale sã facã parte din eşantion.Se împarte în :eşantionare aleatoare simplã(extragere ca la loto) , eşantionare stratificatã(pe baza unor criterii de segmentare) şi eşantionare degrup
2)Eşantionare neprobalisticã (nealeatoare)-selectarea membrilor se face subiectiv,nu toţi membrii au şanse egale de a face parte din eşantion.Ea se împarte în :eşantionare pe bazã de accesibilitate(sunt aleşi cei de la care se pot obţine uşor informaţiile) ,eşantionarea pe bazã de judecatã a operatorului şi eşantionarea pe baza cotelor ,procente din diferite categorii de persoane
II)Chestionarul
DEF:Chestionarul este un formular cu o listã de întrebãri,alcãtuitã cu scopul de a obţine informaţiile.
în ancheta-sondaj
Reguli de întocmire corectã pentru un chestionar:
-limbaj adecvat,pe înţelesul tuturor
-stabilirea în prealabil a obiectivelor
-tipul întrebãrilor şi ordinea acestora se bazeazã pe principiul de la uşor la greu cu alternanţã pe tipuri de întrebãri şi tipuri de scale(nu este indicata utilizarea excesivã a unui tip de întrebare sau scalã)
-dimensionarea chestionarului trebuie sã ţinã cont de toate întrebãrile necesare obţinerii de informaţii,fãrã a plictisi subiecţii
-modul de redactare şi codificare trebuie sã permitã prelucrarea uşoarã a informaţiilor
Tipuri de îtrebãri:
1)Întrebãri închise
-dihotomice
-cu alegere unicã,multiplã
-filtru
-de apreciere(diferenţiala semanticã,scala importanţei, scala lui Likert, scala lui Stapel,scala importanţei,scala intenţiei de cumpãrare)
-de identificare
2)Tipuri de întrebãri deschise:
-complet nestructurate
-asocieri de cuvinte
copletarea frazei,propoziţii, povestiri,testul de apreciere tematicã
ETAPELE CERCETĂRII DE PIAŢĂ:
1)Definirea problemei
2)Stabilirea obiectivelor cercetãrii
3)Identificarea şi selectarea surselor de informaţii
4)Culegerea informaţiilor
5)Prelucrarea informaţiilor
6)Analiza informaţiilor
7) Interpretarea informaţiilor
8)Prezentarea rezultatelor
Alte Lectii din marketing
- Decizia de cumparare: cum alege un turist o destinatie?
- Ancheta de piata
- CAP.I: GENERALITĂŢI
- CAP II:PIAÅ¢A TURISTICÄ‚
- Tehnici de cercetare a pietei turistice
- Strategii de pret
- Comportamentul consumatorului de turism
- Mediul de marketing al firmei turistice: Micromediul si Macromediul
- Cercetarea de marketing in turism – elemente de baza
- Chestionarul