Proceduri de ancheta





Proceduri de ancheta

Orice ancheta prin chestionar se poate desfasura intr-unul din urmatoarele moduri: prin posta, la domiciliu, interceptata, prin telefon, prin Internet.

Ancheta prin posta presupune ca expeditorul sa primeasca chestionarul in cutia postala, sa-l completeze singur si apoi sa-l retrimita cercetatorului tot prin posta. Este procedura cea mai ieftina, intrucat nu presupune folosirea operatorilor de interviu. In ciuda acestui dezavantaj, ancheta prin posta este nerecomandabila in multe situatii, din cauza neajunsurilor sale: rata non-raspunsurilor este mare, validitatea esantionului este greu de controlat, timpul necesar recoltarii raspunsurilor este lung. In plus, nu putem avea certitudinea ca persoana care a completat chestionarul este cea ale caror raspunsuri ne interesau – ar putea fi foarte bine o alta persoana din familie sau din firma. Pentru a mari eficienta acestei metode de ancheta, se ofera stimulente (cadouri) persoanelor care trimit chestionarele completate. De asemenea, trimiterea chestionarului poate fi precedata de un telefon de prevenire a subiectului, si urmata de un alt telefon prin care subiectul este rugat sa completeze si sa expedieze chestionarul.

Ancheta la domiciliu are avantajul ca poate utiliza chestionare lungi si elaborate, datorita atmosferei confortabile si relaxate in care are loc intervievarea subiectului. Un alt avantaj este posibilitatea de a controla perfect componenta esantionului. In schimb, costul unei asemenea proceduri este de regula foarte ridicat, mai ales in cazul anchetelor la nivel national.

Ancheta interceptata presupune abordarea subiectilor in locurile publice cu rugamintea de a raspunde la chestionar. In cercetarea de marketing turistic, respondentii pot fi abordati, de exemplu, la receptia hotelului sau la intrarea la un obiectiv turistic.

Acest tip de ancheta este mai ieftin decat cel precedent, dar are dezavantajul ratei de refuz destul de ridicata, imposibilitatii de a folosi chestionare lungi si complexe (presiunea timpului este mare), precum si dificultatii de control al esantionului.

Ancheta prin telefon imbina oarecum avantajele anchetei interceptate (este operativa) cu cele ale anchetei prin posta (permite acoperirea unui teritoriu mare la un cost relativ redus). Formarea esantionului are loc fie prin extragere aleatoare din cartea de telefon, fie prin generarea aleatoare a numerelor de telefon (random digit dialing). Chestionarul nu poate fi foarte lung (timpul alocat unei convorbiri este de maxim 15 minute). Datele obtinute de la respondenti pot fi introduse direct in calculator, prin folosirea sistemului CATI (Computer Assisted Telephone Interview). Este o procedura de ancheta care va fi folosita foarte frecvent in viitor, datorita avantajelor sale.

Ancheta prin Internet este o procedura tot mai atractiva datorita rapiditatii, gratuitatii interactivitatii si posibilitatii de a introduce direct rezultatele in baza de date, practic fara interventie umana, de unde pot fi preluate si analizate. Ancheta prin Internet prezinta totusi un dezavantaj important: lipsa de reprezentativitate a esantionului. Pentru a contracara acest dezavantaj, unele firme de cercetare recruteaza subiectii anchetei prin metode clasice (in general telefonic). Cei care accepta sa participe primesc, prin posta sau prin email, un cod de acces la site-ul pe care este gazduit chestionarul.

Alte Lectii din marketing

Please enable / Bitte aktiviere JavaScript!
Veuillez activer / Por favor activa el Javascript![ ? ]