CAP.I: GENERALITĂŢI

CAP.I: GENERALITĂŢI 1.CONCEPTUL DE MARKETING Apariţie : -ca termen: în 1902 Michigan SUA ,curs universitar -ca ştiinţã :legat de dezvoltarea comerţului în 3 etape: -etapa producţiei:creşte producţia, scad preţurile -etapa vânzãrilor:vânzãri maxime prin politica de promovare agresivã(teleshoping) -etapa marketingului:se produce în funcţie de nevoile consumatorilor Marketing-origine anglo-saxonã, ”to market”=tranzacţii pe piaţã DEF:Marketing=complex de activitãţi economice (concepere produs,fixare preţ,promovare,distribuţie) urmãrind sã orienteze fluxul de bunuri şi servicii de la producãtor la consumatorul final. 2.SPECIALIZAREA MARKETINGULUI: Apariţie: nevoia ptacticã de a gãsi soluţii eficiente la probleme particulare. Marketingul se specializeazã în :-marketingul industrial(marketingul bunurilor de capital) -marketingul bunurilor de consum -marketingul agricol -marketingul bancar -marketingul serviciilor -marketingul turistic 3.LOCUL MARKETINGULUI ÎN CADRUL DISCIPLINELOR ECONOMICE: Marketingul este o disciplinã economicã pentru cã apeleazã la o serie de discipline economice, cum ar fi: -economie politicã(ştiinţã mamã)-cerere, ofertã, dobândã , preţ -statisticã-mãrimi absolute şi relative utilizate in studii de piaţă -management 4.CARACTERUL INTERDISCIPLINAR AL MARKETINGULUI: Marketingul preia concepte şi din alte discipline decât cele de naturã economicã: -ştiinţe sociale:psihologia(studiazã comportamentul consumatorului) sociologia (cererea directã şi ancheta-sondaj) teoria comunicãrii în masã -ştiinţe tehnice:informatica -urbanismul comercial(politica de distribuţie) -designul 5.CONCEPTUL DE MARKETING TURISTIC: DEF:Marketingul turistic =proces de management prin care se urmãreşte: a)identificarea clientelei actuale şi potenţiale→cunoaşterea nevoilor→ satisfacerea nevoilor b)maximizarea profitului 6.PREMISELE MARKETINGULUI TURISTIC: Subecţii:-producãtori -clienţi !Întrebãri: I.Pentru satisfacerea nevoilor- în legãturã cu produsele -Ce produse sã realizez şi de ce? - Ce volum de produse sã realizez? - La ce preţ? - Cât şi unde sã le pun în vânzare? II. În legãturã cu clienţii: - Care sunt nevoile clienţilor? - Ce produse aleg clienţii, la ce preţ, unde şi cât de frecvent? - De la cine cumpãrã? - Care este reacţia clienţilor dupã ce au cumpãrat şi utilizat produsul? ! Marketingul general este diferit de marketingul turistic prin: -natura cererii - natura ofertei - natura produsului - natura preţului - natura acţiunilor de promovare - natura distribuţiei 7.OBIECTIVELE ŞI FUNCŢIILE MARKETINGULUI TURISTIC: Obiectiv:identificarea clientelei→cunoaşterea nevoilor→satisfacerea nevoilor Funcţii: 1)Funcţia premisã=cercetarea pieţei turistice -studiazã nevoile pe tipul de consumatori -colectãm date, le analizãm , le interpretãm în vederea aplicãrii strategiei de marketing 2)Funcţia de mijloc=stabilirea strategiei generale a întreprinderii de turism -se mobilizeazã resursele materiale, umane şi financiare -se alege piaţa ţintã - se adapteazã oferta la cerere 3) Funcţii obiectiv -satisfacerea nevoilor consumatorilor -maximizarea profitului

Alte Lectii din marketing