Lectii - Romana

DRAMATURGIA  POSTBELICÄ‚  IONA de Marin Sorescu   „Iona” este prima piesă din trilogia lui Marin Sorescu, intitulată „Setea muntelui de sare”, metaforă a aspiraÈ›iei spre absolut. Celelalte două piese ale trilogiei sunt &...
Versurile poeziei Aci sosi pe vremuri de Ion Pilat La casa amintirii cu-obloane ÅŸi pridvor, Păienjeni zăbreliră ÅŸi poartă, ÅŸi zăvor. Iar hornul nu mai trage alene din ciubuc De când luptară-n codru ÅŸi poteri, ÅŸi haiduc. În drumul lor spre zare îmbăt...
COMEDIA  O  SCRISOARE  PIERDUTÄ‚   de Ion Luca Caragiale             (Comedie;  text dramatic;  operă dramatică)   1.DefiniÈ›ia comediei È™i particularitățile genului...
TRADIÈšIONALISMUL :    ACI  SOSI  PE  VREMURI   de Ion Pillat CreaÈ›ia poetică a lui Ion Pillat a trecut prin trei etape: - de influență parnasiană, cu poezii de inspiraÈ›ie cosmopolită; - tradiÈ›ionalistă; - neocla...
RIGA  CRYPTO  ȘI  LAPONA  ENIGEL de Ion Barbu  Opera poetică a lui Ion Barbu a fost periodizată de Tudor Vianu în trei etape: - ciclul parnasian; - ciclul baladic È™i oriental; - ciclul ermetic.   - ciclul parnasian Paransian...


EU  NU  STRIVESC  COROLA  DE  MINUNI  A  LUMII                                 ...
POEZIA  MODERNISTÄ‚  INTERBELICÄ‚ TESTAMENT  de Tudor Arghezi   Poezia „Testament” deschide volumul de debut al lui Arghezi din 1927. Titlul acestui volum, „Cuvinte potrivite”, provine dintr-o sintagmă din această poezi...
PLUMB   de George Bacovia   Poezia „Plumb” deschide volumul de debut al lui Bacovia din 1916, căruia îi dă È™i titlul. Aceasta arată că poezia era considerată, de autorul ei, ca reprezentativă pentru creaÈ›ia lui. Este o poezi...
SIMBOLISMUL a luat naştere in Franţa, a doua jumătate a secolului al XIX-lea, ca reacţie impotriva naturalismului şi a cultului exagerat pentru formă al parnasianismului. Odată cu simbolismul începe, în plan european, poezia modernă.   Caracteristici ale simbolismul...
ALEXANDRU  LĂPUȘNEANUL                                                                                     de Costache Negruzzi   (Subiecte care pot fi tratate pe baza acestei op...
Dacia Literară este reprezentativă pentru epoca paÈ™optistă, pentru perioada dintre 1830 È™i 1860, care cuprinde pregătirea, desfășurarea È™i anii ce urmează revoluÈ›iei de la 1848, până la realizarea Unirii dintre Èšara Românească È™i Moldova, unul dintre id...
ROMANTISMUL   Romantismul este un curent literar È™i artistic apărut la începutul secolului al XIX-lea în Anglia È™i Germania, precedat de preromantism la sfârÈ™itul secolului al XVIII-lea. Unii istorici literari consideră că nu se poate vorbi...
            ROMANUL  EXPERIENÈšEI Romanul experienÈ›ei este un tip de roman care s-a impus în perioada interbelică în literatura română prin opera unor scriitori precum Camil Petrescu sau Mircea Eliade. Modelul di...
ROMANUL  PSIHOLOGIC ULTIMA  NOAPTE  DE  DRAGOSTE,  ÎNTÂIA  NOAPTE  DE RÄ‚ZBOI de Camil Petrescu (Roman interbelic; tema iubirii; tema intelectualului; roman subiectiv; raportul dintre realitate È™i ficÈ›iune) Cuprins: 1. ConcepÈ›i...
ROMANUL  INTERBELIC  OBIECTIV: Enigma Otiliei de G.Călinescu  Subiecte bac: (Roman interbelic;  roman obiectiv;  tema familiei;  tema banului/a înavuÈ›irii;  condiÈ›ia femeii)   1.      CondiÈ›ia...
ROMANUL  INTERBELIC  OBIECTIV: Ion de Liviu Rebreanu   (Roman interbelic, roman obiectiv, tema satului È™i a țăranului, tema familiei, raportul dintre realitate È™i ficÈ›iune, simetria dintre incipit È™i final)   Cuprins:   1 ImportanÈ...
Tema È™i viziunea despre lume  Tema nuvelei este dezumanizarea provocată de dorinÈ›a de înavuÈ›ire. Lumea operei lui Slavici este, în special, lumea satelor È™i a târgurilor ardeleneÈ™ti de la sfârÈ™itul secolului al XIX-lea. AcÈ›iunea din...
NUVELA                                               ...
Raportul dintre instanÈ›ele narative  InstanÈ›ele narative sunt, în toate operele epice, autorul, naratorul, personajele È™i cititorii sau ascultătorii. În povestirile din volumul „Hanu AncuÈ›ei”, naratorul care prezintă întregul ca...
Tema È™i viziunea asupra lumii   DeÈ™i temele povestirilor diferă între ele (erotică, socială, de aventuri, călătorii), volumul are o unitate conferită, în principal, de tema comună a timpului. Este sugerată veÈ™nica schimbare a tot ce există,...
POVESTIREA                                     Hanu AncuÈ›ei      &nb...
RelaÈ›iile dintre două personaje   RelaÈ›iile dintre protagonist (Harap-Alb) È™i antagonist (Spânul) sunt È™i relaÈ›iile dintre iniÈ›iat È™i iniÈ›iator. Niciunul dintre ei nu are nume. Eroul este denumit, la început, „fiul craiului”, i...
Modalități de caracterizare a personajului   Protagonistul basmului lui Creangă se caracterizează, de la început, prin curajul cu care înfruntă presupusul urs È™i prin generozitatea dovedită de milostenia pe care o face bătrânei cerÈ™etoar...
Originalitatea basmului cult al lui I.Creangă: a) individualizarea situaÈ›iilor È™i a portretelor; b) umorul; c) oralitatea; d) personajul ca antierou È™i traseul său iniÈ›iatic.        Originalitatea cu care Creangă trat...
InfluenÈ›e folclorice în basmul cult al lui Creangă: a) motivele; b) tipurile de personaje; c) formulele iniÈ›iale, mediane È™i finale.                a) Motivele basmului lui Creangă sunt inspirate din folclo...
Tema È™i viziunea asupra lumii. Basmul Cult                 În monografia consacrată lui Ion Creangă, G.Călinescu observa că tema „PoveÈ™tii lui Harap-Alb” este aceea că &bdqu...
BASMUL  CULT                                     Povestea lui Harap-Alb    ...
STILURILE  FUNCÈšIONALE CRITERII ȘTIINÈšIFIC BELETRISTIC JURIDIC-ADMINISTRATIV PUBLICISTIC Ce conÈ›in, în ce domeniu se f...
VALOAREA  EXPRESIVÄ‚  A  MODURILOR  ȘI  A  TIMPURILOR  VERBALE               Indicativul exprimă o acÈ›iune prezentată ca reală, sigură.     &nbs...
ROLUL  SEMNELOR  DE  PUNCTUAÈšIE   Punctul (.) – marchează sfârÈ™itul unei propoziÈ›ii sau al unei fraze enunÈ›iative. Semnul întrebării (?) – marchează sfârÈ™itul unei propoziÈ›ii sau al unei fraze interogative....
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 »