DRAMATURGIA POSTBELICÄ‚ IONA de Marin Sorescu
„Iona” este prima piesă din trilogia lui Marin Sorescu, intitulată „Setea muntelui de sare”, metaforă a aspiraÈ›iei spre absolut. Celelalte două piese ale trilogiei sunt &...
Versurile poeziei Aci sosi pe vremuri de Ion Pilat
La casa amintirii cu-obloane ÅŸi pridvor, Păienjeni zăbreliră ÅŸi poartă, ÅŸi zăvor. Iar hornul nu mai trage alene din ciubuc De când luptară-n codru ÅŸi poteri, ÅŸi haiduc. În drumul lor spre zare îmbăt...
COMEDIA O SCRISOARE PIERDUTÄ‚ de Ion Luca Caragiale
(Comedie; text dramatic; operă dramatică)
1.Definiția comediei și particularitățile genului...
TRADIÈšIONALISMUL : ACI SOSI PE VREMURI de Ion Pillat
Creația poetică a lui Ion Pillat a trecut prin trei etape:
- de influență parnasiană, cu poezii de inspirație cosmopolită;
- tradiționalistă;
- neocla...
RIGA CRYPTO ȘI LAPONA ENIGEL de Ion Barbu
Opera poetică a lui Ion Barbu a fost periodizată de Tudor Vianu în trei etape:
- ciclul parnasian;
- ciclul baladic și oriental;
- ciclul ermetic.
- ciclul parnasian
Paransian...
EU NU STRIVESC COROLA DE MINUNI A LUMII
 ...
POEZIA MODERNISTÄ‚ INTERBELICÄ‚
TESTAMENT de Tudor Arghezi
Poezia „Testament” deschide volumul de debut al lui Arghezi din 1927. Titlul acestui volum, „Cuvinte potrivite”, provine dintr-o sintagmă din această poezi...
PLUMB de George Bacovia
Poezia „Plumb” deschide volumul de debut al lui Bacovia din 1916, căruia îi dă È™i titlul. Aceasta arată că poezia era considerată, de autorul ei, ca reprezentativă pentru creaÈ›ia lui.
Este o poezi...
SIMBOLISMUL a luat naştere in Franţa, a doua jumătate a secolului al XIX-lea, ca reacţie impotriva naturalismului şi a cultului exagerat pentru formă al parnasianismului. Odată cu simbolismul începe, în plan european, poezia modernă.
Â
Caracteristici ale simbolismul...
ALEXANDRU LĂPUȘNEANUL
                                                                                   de Costache Negruzzi
Â
(Subiecte care pot fi tratate pe baza acestei op...
Dacia Literară este reprezentativă pentru epoca paÈ™optistă, pentru perioada dintre 1830 È™i 1860, care cuprinde pregătirea, desfășurarea È™i anii ce urmează revoluÈ›iei de la 1848, până la realizarea Unirii dintre Èšara Românească È™i Moldova, unul dintre id...
ROMANTISMUL
Romantismul este un curent literar È™i artistic apărut la începutul secolului al XIX-lea în Anglia È™i Germania, precedat de preromantism la sfârÈ™itul secolului al XVIII-lea. Unii istorici literari consideră că nu se poate vorbi...
ROMANUL EXPERIENÈšEI
Romanul experienÈ›ei este un tip de roman care s-a impus în perioada interbelică în literatura română prin opera unor scriitori precum Camil Petrescu sau Mircea Eliade. Modelul di...
ROMANUL PSIHOLOGIC ULTIMA NOAPTE DE DRAGOSTE, ÎNTÂIA NOAPTE DE RÄ‚ZBOI de Camil Petrescu
(Roman interbelic; tema iubirii; tema intelectualului; roman subiectiv; raportul dintre realitate și ficțiune)
Cuprins:
1. Concepți...
ROMANUL INTERBELIC OBIECTIV: Enigma Otiliei de G.Călinescu
Subiecte bac: (Roman interbelic; roman obiectiv; tema familiei; tema banului/a înavuÈ›irii; condiÈ›ia femeii)
1. Condiția...
ROMANUL INTERBELIC OBIECTIV: Ion de Liviu Rebreanu
(Roman interbelic, roman obiectiv, tema satului și a țăranului, tema familiei, raportul dintre realitate și ficțiune, simetria dintre incipit și final)
Cuprins:
1 ImportanÈ...
Tema și viziunea despre lume
Tema nuvelei este dezumanizarea provocată de dorinÈ›a de înavuÈ›ire.
Lumea operei lui Slavici este, în special, lumea satelor È™i a târgurilor ardeleneÈ™ti de la sfârÈ™itul secolului al XIX-lea. AcÈ›iunea din...
Raportul dintre instanțele narative
InstanÈ›ele narative sunt, în toate operele epice, autorul, naratorul, personajele È™i cititorii sau ascultătorii.
În povestirile din volumul „Hanu AncuÈ›ei”, naratorul care prezintă întregul ca...
Tema și viziunea asupra lumii
DeÈ™i temele povestirilor diferă între ele (erotică, socială, de aventuri, călătorii), volumul are o unitate conferită, în principal, de tema comună a timpului. Este sugerată veÈ™nica schimbare a tot ce există,...
POVESTIREA
Hanu Ancuței
&nb...
Relațiile dintre două personaje
RelaÈ›iile dintre protagonist (Harap-Alb) È™i antagonist (Spânul) sunt È™i relaÈ›iile dintre iniÈ›iat È™i iniÈ›iator.
Niciunul dintre ei nu are nume. Eroul este denumit, la început, „fiul craiului”, i...
Modalități de caracterizare a personajului
Protagonistul basmului lui Creangă se caracterizează, de la început, prin curajul cu care înfruntă presupusul urs È™i prin generozitatea dovedită de milostenia pe care o face bătrânei cerÈ™etoar...
Originalitatea basmului cult al lui I.Creangă:
a) individualizarea situațiilor și a portretelor;
b) umorul;
c) oralitatea;
d) personajul ca antierou și traseul său inițiatic.
Originalitatea cu care Creangă trat...
InfluenÈ›e folclorice în basmul cult al lui Creangă:
a) motivele;
b) tipurile de personaje;
c) formulele inițiale, mediane și finale.
a) Motivele basmului lui Creangă sunt inspirate din folclo...
Tema și viziunea asupra lumii. Basmul Cult
În monografia consacrată lui Ion Creangă, G.Călinescu observa că tema „PoveÈ™tii lui Harap-Alb” este aceea că &bdqu...
BASMUL CULT
Povestea lui Harap-Alb
 ...
STILURILE FUNCÈšIONALE
CRITERII
ȘTIINȚIFIC
BELETRISTIC
JURIDIC-ADMINISTRATIV
PUBLICISTIC
Ce conÈ›in, în ce domeniu se f...
VALOAREA EXPRESIVĂ A MODURILOR ȘI A TIMPURILOR VERBALE
Indicativul exprimă o acțiune prezentată ca reală, sigură.
&nbs...
ROLUL SEMNELOR DE PUNCTUAÈšIE
Punctul (.) – marchează sfârÈ™itul unei propoziÈ›ii sau al unei fraze enunÈ›iative.
Semnul întrebării (?) – marchează sfârÈ™itul unei propoziÈ›ii sau al unei fraze interogative....